Airfryers en soortgelijke rotatie-luchtovens worden een steeds grotere concurrent van de frituur. Niet alleen worden luchtovens verkocht met een grotere capaciteit, maar ook wordt de marketing nadrukkelijker gericht op grootverbruikers.
Zo richt het bedrijf Versuni (Philips Airfryer) zich sinds kort op projectbasis op buurthuizen. Versuni werkt hiervoor samen met de Stichting BuurtBuik. De stichting deelt gratis gezonde maaltijden uit op elf locaties in Amsterdam, Utrecht, Weesp en Rotterdam. En passant zet de stichting zich in om voedselverspilling tegen te gaan.
Verspilling tegengaan
De deelnemende buurthuizen worden voor het einde van het jaar allemaal door Versuni voorzien van twee extra grote Airfryers. Daarnaast krijgen ze food-ingrediënten via InStock. Dit bedrijf richt zich enkel op de verkoop van voedselproducten die normaliter worden doorgedraaid. De campagne van de twee partijen begon tijdens de Verspillingsvrije Week maar duurt tot het einde van dit jaar.
Stunten met XL-ovens
Daarnaast stunten bedrijven met luchtovens met een verdubbelde capaciteit. Zo startte Action onlangs met de verkoop van een smart dubbele airfryer. De luchtoven van het merk Emerio heeft twee mandjes voor 3,6 kilo elk. Het is volgens Action een goed alternatief voor rotatie-luchtovens waarin maar enkele porties kunnen worden bereid. De prijs van de luchtoven met een verdubbelde capaciteit is nauwelijks hoger dan van een reguliere uitvoering.
“Of je nu zin hebt in knapperige frietjes, kroketten, frikandellen, een sappig biefstukje of verse groenten, de Emerio dubbele smartfryer kun je eigenlijk bij het bereiden van iedere maaltijd gebruiken,” laat Action in advertenties weten.
“Met airfryers een snackbar beginnen”
Action schrijft verder in zijn reclame-uitingen: “Je kunt er alleen net niet je eigen snackbar mee beginnen. Behalve als je 4 of 5 smartfryers neemt.” Ook andere merken introduceren xl-airfryers. Zo stelt TurboTronic: “Een extra grote airfryer en heeft een capaciteit van 5 liter. Hiermee ook zeer geschikt voor grotere maaltijden, bijvoorbeeld als uw (klein)kinderen op bezoek komen.”
Alleen al Philips verkocht tussen eind 2012 en 2022 meer dan een miljoen Airfryers. Dit zou betekenen dat in één op elke acht huishoudens een luchtfriteuse van Philips is te vinden. Daarnaast verkochten ook andere merken vele honderdduizenden soortgelijke ovens voor thuis.