Afhaal en bezorging: 143 miljoen porties

Actueel |
21 december 2016 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Jaarlijks zetten Nederlandse consumenten bijna 143 miljoen porties friet en aanverwante fastfoodgerechten thuis op tafel via afhalen of bezorging. Dit blijkt uit het Channel Insights-rapport Pick Up & Delivery van onderzoeksbureau GfK.

Bij dit aantal zijn naast cafetaria’s en aanverwante bedrijven ook Amerikaanse fastfoodgerechten meegerekend. De consument beoordeelt de kwaliteit van afgehaalde en bezorgde “friet en fastfood” met het rapportcijfer 7,4. Dat is goed voor de achtste plek. De Chinees eindigde als eerste met een 7,8. Friet en gefrituurde producten blijven als meest geliefde afhaal- en bezorggerechten wel de Chinees en de pizza voor. Zoals gezegd: het gaat niet alleen om cafetariagerechten, want Amerikaans fastfood is in het onderzoek van GfK meegeteld. Via bekende platforms als Thuisbezorgd.nl is het aandeel friet en fastfood relatief beperkt. Dat is niet zo verwonderlijk: pas de laatste jaren startten veel cafetaria’s met bezorging. Bij alle maaltijdplatforms is het aandeel friet en fastfoodgerechten circa 10 procent. Pizza behaalt bij alle platforms de hoogste score (33 procent bij Thuisbezorgd.nl). Het afhaalaandeel is bij friet en fastfoodgerechten nog altijd groot. GfK berekende dat 75 procent van de bestellingen wordt afgehaald en een kwart bezorgd. Ter illustratie: bij pizza is het bezorgaandeel 55 procent. De vijf meest afgehaalde of bezorgde frituursnacks (na friet) zijn: frikandel, kroket, hamburger, kaassoufflé en bami/nasischijf. Het onderzoek is uitgevoerd onder enkele duizenden consumenten. Meer informatie is verkrijgbaar bij GfK Nederland in Dongen.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 2 – Winter 2016/2017