Het Algemeen Dagblad testte onlangs zeven vanille ijshoorntjes met chocolade en een nootjestopping. De zeven Cornetto-achtige ijsjes uit de supermarkt werden blind geproefd door een deskundig panel.
Plek van handeling van de AD-test was ijssalon Luciano in Wassenaar. Het testpanel bestond uit SVH Meesterijsbereider en manager van het IJscentrum Hidde de Brabander, Luc Blok, eigenaar Luciano ijssalons en voorzitter van het Gilde van SVH Meesterijsbereiders, en Bianca Roemaat, redactiecoördinator Vakblad IJs! en freelance culinair journalist.
“Voor jou getest”
Het dagblad onthult in de rubriek Voor jou getest later deze maand welke ‘cornetto’ bij het testpanel het beste in de smaak viel. Er werd getest op basis van aspecten als smaak en kwaliteit van de ingrediënten.
Het is niet de enige smaaktest die het Algemeen Dagblad in de zomer houdt. Op de planning staan nog paneltesten van onder meer bamischijven en huzarensalades. Onlangs werden bovendien nog mayonaises uit de supermarkt geproefd. Remia gooide bij deze test hoge ogen. Verder werden onder meer Hellmann’s, AH-mayonaise, Lidl en De Zaanse geproefd, waarbij de laatste twee mayo’s op aanmerkelijk minder bijval konden rekenen.
In het verleden hield het AD grote landelijke testsessies van onder meer ijs van ijssalons, friet van snackbars en oliebollen van allerlei bakkers en kramen. Deze grootschalige testen met een eindrangschikking van verkooppunten behoren al enige jaren tot het verleden. Steevast zorgden ze namelijk voor veel kritiek en discussie.