“Een frietje halen wordt mij te duur? Stem nu in de poll.” De Wijchense snackbarhouder Tonnie Verhoeven plakte zijn hoge energierekening op de vitrine, zodat alle klanten weten waarom de prijzen zijn verhoogd. Tonnie’s actie leidde tot een poll van dagblad De Stentor.
Wordt een frietje halen écht te duur? Bijna 1700 consumenten brachten inmiddels hun stem uit. 11 procent van de stemmers zegt: “Eens, ik kan het helemaal niet meer opbrengen.”
Daarnaast onderschrijft nog eens liefst 43 procent de stelling: “Eens, ik ga een stuk minder naar de snackbar.” Voor een ruime meerderheid (54 procent) is het frietje dus te duur aan het worden, zeggen ze in de poll van De Stentor.
“Ik zal frietjes blijven halen”
Twee op elke honderd consumenten gaan juist vaker een frietje halen. “Ik ga juist vaker naar de snackbar, omdat ik andere dingen te duur vind,” zeggen zij. Een groep van 39 procent van de stemmers vindt het frietje niet te duur geworden. “Ik zal altijd mijn frietjes blijven halen,” zeggen zij.
“In het algemeen is er wel begrip”
Tonnie Verhoeven kwam onlangs aan het woord in het dagblad. De uitbater van snackbar Zuiderpoort in Wijchen plakte zijn energiefactuur zichtbaar voor alle klanten op de vitrine. “Ik heb het gedaan om wat begrip te krijgen van mijn klanten. Maar dat hebben de mensen in het algemeen wel,” zegt Verhoeven.
Nee, leuk is het niet om de prijzen van friet en snacks steeds te moeten verhogen. “De klanten weten hoe het zit met energie, want ze hebben er natuurlijk thuis ook mee te maken,” zegt Verhoeven. De prijs van een portie friet zonder saus was vorig jaar in zijn zaak nog €2,25 en is nu €2,85.
Van 1500 naar 5600 euro
Dat zijn actie zoveel aandacht krijgt en nu leidde tot een poll, komt door het bezoek van een verslaggever aan zijn zaak. “Er kwam een journalist van De Gelderlander in de zaak. Die zag de rekening ook hangen en wilde er wat over schrijven,” vertelt de Wijchense snackbareigenaar.
Het dagblad zette ook de prijsstijgingen van de snackbar op een rijtje. De kosten voor gas en stroom waren maandelijks 1500 euro, maar liggen nu op 5600 euro. Friet, snacks en verpakkingen zijn 25 tot 30 procent duurder geworden, frituurolie 60 procent. Boodschap: wie zijn prijzen niet verhoogd, is dief van zijn eigen portemonnaie en ondergraaft zijn winstgevendheid en dus zijn loon als ondernemer.
Snackbar Zuiderpoort in het gelijknamige winkelcentrum van Wijchen bestaat dit jaar precies 40 jaar. Echt gevierd is dit jubileum niet. Misschien speelt de huidige crisissituatie mee, maar Tonnie Verhoeven kijkt nuchter aan tegen het bereiken van deze mijlpaal. “Ja, we zijn in 1982 begonnen. Maar morgen moeten we ook gewoon weer aan het werk.”