Het aantal drive-thrus is in ons land de afgelopen tien jaar met ruim 40 procent toegenomen. Nederland telt nu ruim 260 drive-throughs tegen circa 185 in 2012. McDonald’s is nog altijd dominant met zijn McDrives, maar verliest wel in hoog tempo marktaandeel.
door Ubel Zuiderveld
Afgezien van enkele solitaire drive-thrus, had McDonald’s van 1987 (eerste McDrive in Huis ter Heide) lang vrijwel het alleenrecht op deze vorm van autoservice. Bij de vorige inventarisatie was het getalsmatige aandeel van McDonald’s nog altijd bijna 80 procent.
Andere partijen knabbelden hiervan de afgelopen tien jaar een kleine 15 procent af. Deze gegevens komen naar voren in een inventarisatie van bureau Foodservice Watcher in Bredevoort.
Corona en curb service
Tijdens de coronajaren kwamen er tijdelijk ongeveer 120 drives met foodservice bij. Vaak ging het om geïmproviseerde pop-up voorzieningen. Bovendien was in de meeste gevallen feitelijk geen sprake van drive-throughs, maar van zogenaamde curb service, foodservice aan het autoraam op parkeerplaatsen. Hoewel op sommige plekken deze vorm van autoservice nog steeds wordt geboden, is van de corona-drives weinig overgebleven.
Twaalf merken
De 262 drive-thrus zijn verdeeld over een twaalftal foodservicemerken. Naast McDonald’s zijn Amerikaanse merken als Burger King, Subway en Starbucks van de partij op de drivemarkt. Maar vooral het aantal drives van KFC nam de afgelopen jaren snel toe.
Hoewel ook Nederlandse spelers als New York Pizza, Broods, Restaria, Oriënt Plaza, Restaria, Tony’s en Bufkes één of enkele drive-thrus hebben, lijkt vooral de Amsterdamse automatiekformule Febo serieuze zaak te maken van deze markt. Febo nam in 2016 zijn eerste drive-through in gebruik en heeft er inmiddels zeven.
“Groeiversnelling op komst”
Bureau Foodservice Watcher voorziet voor de komende jaren een versnelde groei. Niet alleen heeft onder meer KFC ambities om flink te groeien, maar de ontwikkeling van drives zal ook vleugels krijgen door nieuwe foodcourt-projecten van partijen als vastgoedontwikkelaars en horecagroepen als GR8 en EG Group (tankstations) aan de randen van steden.
Foodcourts met drive-throughs van verschillende merken vlakbij elkaar zijn in Nederland nog schaars, maar hun aantal zal op de korte termijn zeker flink toenemen. Vraag is hierbij wel of deze ontwikkeling op de langere termijn stand zal houden: de overheid ontwikkelt immers beleid om de groei van fastfood in de nabije toekomst te beperken.