De grote vijf Amerikaanse fastfoodmerken boekten in Nederland voor het eerst een omzet van meer dan 1 miljard euro. In 2015 passeerden McDonald’s, Domino’s, Burger King, KFC en Subway deze magische grens. De Amerikaanse formules hebben hiermee een marktaandeel van circa 5,5 procent op de Nederlandse foodservicemarkt. Tien jaar geleden was de omzet van de grote vijf nog slechts 570 miljoen euro.
De vijf grote Amerikaanse merken hadden vorig jaar opgeteld 610 vestigingen in ons land. Ter vergelijking: de circa 4800 snackbars, cafetaria’s en frituren in ons land boeken een jaaromzet van ruim 600 miljoen euro. Acht jaar geleden streefden de Amerikaanse ketens omzetmatig de snackbars voor het eerst voorbij. In werkelijkheid is de omvang van de Amerikaanse foodservice zelfs nog groter. Immers: de omzet van Starbucks en de restaurants en bars van enkele Amerikaanse hotelketens kun je er nog bijtellen.
De algemene verwachting is dat de komende jaren meer Amerikaanse horecamerken de Nederlandse markt zullen betreden. Vorig jaar al opende pizzaformule Papa John’s een Nederlandse vestiging. TGI Fridays, eerder present in Rotterdam, en Dunkin’ Donuts zullen dit jaar in Nederland starten.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 3 – Voorjaar 2017