Een loods, verder zie je niets. Dit is de bezorgkeuken van de Online Friture in Heerlen. Het is het bedrijf van een ervaren cafetariahouder. Hij had dertig jaar lang een snackbar in de Limburgse stad, maar die werd afgebroken. De Online Friture werd een jaar geleden uit nood geboren, maar blijkt een schot in de roos.
De Online Friture zit niet op Thuisbezorgd.nl. De eigen website is buiten de bezorgtijden om gesloten en alleen bereikbaar als de bezorgdienst fungeert, zes dagen per week van vier uur ’s middags tot tien uur ’s avonds. De bestellingen worden afgeleverd per auto. Een bezorgfrituur vestigen op een industrieterrein is geen probleem. Vaak is de bestemming van bedrijfspanden “productie voor externe leveringen” In Frituurwereld 2 kon je op bladzijde 9 al lezen dat de verwachting is dat frituurkeukens op industrieterreinen een vlucht zullen nemen. Zo wil de Amsterdamse formule Febo de komende jaren zes of zeven bezorgkeukens zonder winkel openen. Dat dit niet de enige initiatieven zijn, toont ook het voorbeeld aan van Patrick en Linda Nieuwveld. Begin dit jaar openden de cafetariahouders in Hoogvliet een nevenvestiging van hun bedrijf, een bereidingskeuken die helemaal gericht is op de bezorgmarkt. Niet alleen ziet Nieuwveld de bezorgmarkt sterk groeien, ook wil hij de piek in zijn bestaande zaak ontlasten. Dit is ook voor Febo een drijfveer: de topdrukte in de winkel valt veelal samen met de bezorgpiek. “Gespecialiseerde bezorgfrituren kunnen een grote concurrent vormen voor bestaande bedrijven. Dus je moet nu echt goed nadenken of je wel of niet gaat bezorgen,” zegt Frans van Rooij van ProFri.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 3 – Voorjaar 2017