’s Lands meestverkochte frituursnack was recent volop in het nieuws. De frikandel. Na de kroket, friet, hamburger en hotdog lijken steeds meer partijen op zoek naar een nieuwe impuls voor de frikandel.
Deze zoektocht begon een jaar of zes geleden met de opmars van extra large exemplaren. Daarna kwamen producenten als Mora (Slagersfrikandel) en Van Dobben (runderfrikandel) met frikandellennieuws. Makers als Vanreusel en anderen lanceerden bovendien vierkanten frikandellen. Maar onlangs was er meer frikandellennieuws. Zoals het marktdebuut van de foodtruck Freakandel. Deze foodtruck grossiert in frikandelinnovaties, zoals het gebruik van verschillende sausvariaties en noviteiten als de Discodel, de Dubbeldeller en de Pulled Del, een frikandel met pulled pork. Op een foodfestival won de Freakandel een prijs als “meest smaakmakende foodtruck”.
Veel aandacht trok kok de Amsterdamse kok Guillaume de Beer met zijn creatie Krokodel, een frikandel met een kroketachtige ragoutvulling, bedacht door twee frikandellenfans. De snack werd ten doop gehouden tijdens een officieuze Frikandellen Disco in een Amsterdams café. Vintage nieuws omtrent de frikandel was er ook. In de Achterhoek is namelijk de frikandel van Hillen terug. Willy Hillen maakte vier decennia lang in Winterswijk zijn gepaneerde frikandel helemaal zelf. Hij verdween toen Hillen zijn bedrijf stopte. Nieuwe eigenaars bliezen Hillens erfenis nieuw leven in en kochten zijn receptuur. Het gevolg: lange rijen voor de deur. Ja, de frikandel leeft als nooit tevoren!
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 2 – Winter 2016/2017