Friet beleeft turbulente tijden. De koers is overduidelijk versus vers. Frituurwereld sprak met frietswitchers en analyseert de omvang van de versmarkt. Op deze pagina: vader Wim en zoon Jens van Laarhoven van Friet + in Baarle- Nassau. Waarom switchten zij versus vers en hoe bevalt het?
door Ubel Zuiderveld | foto Foodservicewatcher.com
Opa startte in 1966 met snackkraam De Toerist. Middenin Baarle-Nassau. Met verse friet, zoals toen gebruikelijk. Zoon Wim zette het bedrijf inpandig voort. Hij switchte rond 1995 naar diepvries van Meijer Frozen Foods, later Lamb-Weston. Wim verkocht zijn zaak jaren geleden. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon. Twee jaar geleden openden hij en zijn vrouw Annemarie samen met zoon Jens de kleine frietzaak Friet + net buiten het centrum. Een echte frietspecialist, met een klein maar fijn en deels ambachtelijk snackassortiment.
Jullie switchten al snel.
Wim en Jens: “We begonnen bij Friet + met diepvries. Maar na twee maanden viel de frietomzet zwaar tegen. We maakten de overstap naar voorgesneden verse friet. Verse friet is immers booming. Dat hebben we gemerkt. Na de overstap ging de omzet werkelijk ongelooflijk snel de goede kant op.”
Niet zelf schillen, pitten en snijden?
Wim en Jens: “Nee, dat kan hier niet. Je krijgt te maken met stof, afval, lozing van afvalwater. Je hebt dan gescheiden ruimtes nodig. Daarvoor is het hier simpelweg te klein.”
Vers is elke dag anders.
Wim en Jens: “Klopt. Nu is het suikergehalte bijvoorbeeld erg hoog. Het is een natuurproduct en dus wisselt de kwaliteit steeds. In december is de friet eigenlijk op zijn best, na maart wordt hij al minder. We bakken altijd zelf voor. Omdat het een vers product is, kun je het moeilijk aan medewerkers overlaten. In de spits bakt ook altijd één van ons af.”
Jullie bezorgen ook.
Wim en Jens: “Dat is kwalitatief geen probleem. Doordat we tassen gebruiken met keramische platen komt de friet beter bij klanten aan dan wanneer ze het zelf komen afhalen.”
Scheelt het financieel?
Wim: “Nou, we krijgen natuurlijk geen bonus meer van een frietfabrikant. Vroeger bakte ik daardoor de hele carnavalsperiode met gratis friet. Maar als je veel verkoopt, kun je bij de versleverancier een goede prijs bedingen. Belangrijker is dat onze klanten nu heel positief zijn. We draaien nu royaal boven onze oorspronkelijke begroting.”
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 1 – Najaar 2016