Techbedrijf Uber Eats gaat de Nederlandse markt intensiever bewerken. Nederland zal op grotere schaal kennis maken met zogenaamde virtuele restaurants, maaltijdmerken die alleen bestaan op Ubers app. Daarnaast gaat Uber met horecaondernemers big data delen over verzorgingsgebieden.
Verder lanceert Uber Eats een nieuwe dienst. Tot op heden waren op de bestelapp alleen restaurants te vinden die óók gebruik maakten van de maaltijdkoeriers van het Amerikaanse concern. Nu zijn in Nederland ook restaurants, cafetaria’s en andere maaltijdbereiders welkom die zélf hun bezorging regelen. Een bijzonder fenomeen zijn de virtuele restaurants. Eén van de eerste voorbeelden was Brooklyn Burger Factory in New York. Het is een restaurant dat alleen bestaat op de app van Uber. Het ontstond door datagegevens uit de app. Uber ontdekte dat er in een deel van Brooklyn veel vraag was naar ambachtelijke hamburgers, maar weinig aanbod. Aangezet door Ubers data, produceert nu een klein restaurant in zijn keuken de hamburgers voor het appmerk Brooklyn Burger Factory. Uber hanteert (inclusief riders) een fee van 35 procent. Een buitenlandse restauranthouder rekende onlangs echter uit dat hij na belasting per saldo 41 procent kwijt is aan Uber Eats. Uber wil in ons land de concurrentie aan met marktleider Thuisbezorgd.nl.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 11 – Voorjaar 2019