Big Mac investeert fors in big tech. McDonald’s telde naar schatting bijna 270 miljoen euro neer voor technologiebedrijf Dynamic Yield. Het Amerikaanse restaurantconcern hoopt hiermee een sprong voorwaarts te maken op het gebied van consumentendata.
In dit opzicht bleef McDonald’s achter bij online-specialisten zoals Domino’s. Bij pizzaformule Domino’s erkennen ze het al jaren onverbloemd. “Wij zijn van een foodbedrijf een e-tech bedrijf geworden.” Bedrijven als Domino’s, die sterk leunen op verkoop online, hebben een belangrijk concurrentievoordeel. Ze krijgen via het digitale domein immers de beschikking over waardevolle algoritmische informatie over de bewegingen en het gedrag van de consument. Marktleider McDonald’s verkoopt maar beperkt online en mist dus een deel van deze vitale consumentendata. Het dashboard van McDonald’s heeft dus niet alle relevante sturingsinstrumenten waarover Domino’s wel beschikt. De overname van Dynamic Yield moet McDonald’s verder helpen met digitale dataverzameling en sturing van de consument. De technologie moet McDonald’s versterken in het digitale domein. Te denken valt aan gepersonaliseerde koopsuggesties en aanbiedingen op maat. Daarnaast kan de technologie ook helpen om de afhandeling van bestellingen bij de McDrive en aan de toonbank efficiënter (vlotter) te laten verlopen op basis van zaken als de verkoophistorie, weersomstandigheden en dergelijke.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 12 – Zomer 2019