Ondernemer Marco Agema is terug aan het frituurfront. In 2017 verkocht hij zijn bekende bedrijf Friet van Piet in Groningen, onlangs introduceerde hij zijn foodtruck Snackbar van de Toekomst.
Net als voorheen in zijn cafetaria, zet Agema in op duurzaamheid en verantwoorde consumptie. Het initiatief Snackbar van de Toekomst komt voort uit een netwerk waarin Agema actief is. De Snackbar van de Toekomst brengt producten onder de aandacht als bloemkoolfriet, insectenfriet van meelwormen, friet van geperste volkorengraan, de graanbitterbal, de hybride gehaktbal (half vlees, half groente), vegetarische braadworst, tofuhapjes en shoarma van tarwegluten. Richtlijnen van de VN en Dutch Cuisine (groente/vlees 80/20) zijn Agema’s vertrekpunten. 80 procent van alle snacks in Agema’s foodtruck is vegetarisch. In een interview zei Marco Agema over zijn initiatief: “Ik verkoop snacks met een missie. Ik wil de voedselketen beïnvloeden. Mijn snackwagen is daartoe het uithangbord.” Naast reguliere verkoop via zijn foodtruck, verzorgt Agema presentaties en kan over voedsel en zijn aanpak van gedachten worden gewisseld via een digitaal platform. Vooraf is onderzoek verricht onder 72 cafetaria’s in Groningen: slechts 8 van deze bedrijven bleken aandacht te hebben voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 13 – Najaar 2019