Een restaurantformule die zijn wortels heeft in de frituurbranche won onlangs de FSIN Excellence Award. Visrestaurant The Seafood Bar kreeg de prijs van het FoodService Instituut Nederland “omdat het een uniek concept is met een zeer eigentijdse inrichting die aanstekelijk werkt op de consument.”
The Seafood Bar is het geesteskind van de Udense ondernemer Fons de Visscher. De bakermat van het bedrijf ligt bij de frietkiosk (en later snackbar) die zijn vader in 1967 opende in deze Brabantse plaats. Omdat er ruimte over was, werd de snackbar in 1973 door Fons’ moeder uitgebreid met een kleine viswinkel. Zodoende belandden Fons en zijn twee broers in de visverkoop.
Dat leidde eerder al tot het geblurde concept De Visscher Seafood van broer Gert. Op zijn hoogtepunt had De Visscher Seafood 29 vestigingen eind jaren-1990. Fons runde 27 jaar een viswinkel in Helmond. Samen met zijn broers introduceerde hij vernieuwende producten als verpakte mosselen, vispizza’s en (in een zeer vroeg stadium) sushi. In 2012 begon Fons de Visscher in Amsterdam opnieuw. Zijn restaurantformule The Seafood Bar werd een instant succes. Nu zijn er vier vestigingen in Amsterdam en Utrecht en werken ook Fons’ kinderen mee in de zaak. Naast The Seafood Bar, kreeg ook de formule Jumbo Foodmarkt een FSIN Exellence Award voor voorbeeldbedrijven.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 13 – Najaar 2019