Twaalf stationscafetaria’s van Smullers zetten afgelopen zomer de kijker op zoete aardappelfriet. Smullers bood de friet van het zoete knolgewas aan naast zijn standaardfriet.
Tijdens de actieperiode nam de zoete friet de plek in van de Twister-friet. Zoete friet is onder meer in de VS al jaren een hit. Ondanks de introductie op vakbeurzen enkele jaren geleden, is het in de Nederlandse cafetariasector nog een schaars goed. In menig restaurant wordt het wél volop verkocht, maar in de cafetariasector bleef het aanbod tot op heden relatief beperkt. Op menig foodblog wordt het zoete knolgewas (formeel géén aardappel overigens) aangeprezen als superfood.
Manager Ignaz Legters van Smullers zegt: “Wij introduceren regelmatig nieuwe snacks of nieuwe smaken milkshakes, maar in de categorie friet hebben we de afgelopen jaren nauwelijks geïnnoveerd. Door meerdere keren per jaar een nieuwe type frites aan te bieden, willen we onze klanten verrassen.” Smullers, door het Franse concern Lagardère onlangs overgenomen van NS Stations, liet speciaal voor de zoete friet lichtpittige chilimayonaise ontwikkelen. Voor een kleine portie zoete aardappelfrites vraagt Smullers €2,95, voor een normale portie €3,50. De chili-mayonaise kost €0,60.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 13 – Najaar 2019