Aviko: “Emissievrije friet in 2030”

Actueel |
24 apr 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Aviko streeft naar volledig emissievrije productie van patat-friet in 2030. Op een speciale website presenteert Aviko zijn actuele ambities op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijf behoort tot Europa’s grootste producenten van aardappelproducten voor het out-of-home segment.

Zowel ceo Maarten van Delst als sustainability-manager Anouk Wentink komen op het platform uitgebreid aan het woord. Hun verhaal gaat niet alleen over Aviko zelf, maar over de hele keten. Van telers tot leveranciers. Van klanten tot de frituurbranche.

Frituurbranche betrokken

Want alleen samen kan de stap naar een duurzame toekomst worden gezet, aldus het aardappelverwerkende bedrijf. Ook de frituursector wordt als belangrijke afnemer van Aviko nadrukkelijk betrokken.

Reactie ProFri

Aviko is al jaren partner van van vakvereniging ProFri. In reactie stelt de vakvereniging voor professionele frituurders: “ProFri juicht de duurzame koers van Aviko toe. De frituurbranche zelf kan nog flinke stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. We kijken ernaar uit om samen te kijken hoe we ons milieu én de bedrijfstak vooruit kunnen helpen.”

Hoofdlijnen uit het Duurzaamheidsverslag 2024 van Aviko:

  1. Toekomstbestendige teelt: Aviko streeft ernaar dat in 2030 100 procent van de directe aardappelteelt in Europa toekomstbestendig is. Het Future Proof Farming programma ondersteunt telers met kennis en financiële oplossingen om duurzame landbouwpraktijken te implementeren.
  2. Verduurzaming van productieprocessen: Het bedrijf investeert in energie-efficiëntie, hernieuwbare energie, waterhergebruik en afvalvermindering. Een mijlpaal is de inzet van een biogasinstallatie in Rain (Duitsland), die de uitstoot van broeikasgassen met 70 procent vermindert.
  3. Innovatie in plantaardige producten: Aviko introduceerde in 2024 diverse plantaardige alternatieven, zoals TexaPure voor vleesvervangers en een plantaardige aardappelgratin, die bekroond werd met een Superior Taste Award.
  4. Samenwerking in de keten: Samen met moederbedrijf Cosun committeerde Aviko zich aan het Science Based Targets initiative (SBTi) en sloot het overeenkomsten met ketenpartners om CO₂-emissies van teler tot tafel terug te brengen.
  5. Drie strategische pijlers: De duurzaamheidsstrategie van Aviko is opgebouwd rond drie pijlers: Healthy Earth (gezonde planeet), Proud Farmers (trotse telers) en Happy People (gelukkige mensen), die gezamenlijk streven naar een circulaire en duurzame aardappelketen.

Foto: archief publiciteitsfoto Aviko

Meer over