La Place: “80 procent plantaardig in 2027”

Actueel |
16 apr 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Casual restaurantformule La Place mikt op 80 procent plantaardige ingrediënten in 2027. Daarnaast streeft La Place naar een halvering van de voedselverspilling. Verder gaat het verzelfstandigde restaurantbedrijf zich nadrukkelijker richten op jongere generaties.

La Place heeft zestig restaurants in ons land. Daarnaast zijn er enkele vestigingen in de VS, Canada, Spanje, en Denemarken. Eigenaar Jumbo Food Group nam La Place ruim negen jaar geleden over uit de failliete boedel van warenhuis V&D. Omdat de exploitatie moeizaam verliep, werd La Place een half jaar geleden verzelfstandigd. Het hoofdkantoor van de nieuwe werkmaatschappij zit nu in Utrecht.

“Dialoog met de gast”

Het restaurantconcern schrijft in een persbericht: “Nu La Place weer zelfstandig is, keert het bedrijf terug naar zijn roots: een geliefde ontmoetingsplek waar gastvrijheid en kwaliteit voorop staan. De dialoog met gasten wordt een belangrijke brandstof voor vernieuwing, waarbij La Place actief kennis deelt over verantwoord en duurzaam eten. Zo helpt het merk de gasten om bewuste keuzes te maken, maar ook om goed eten te herkennen in het dagelijks leven.”

Minder zout, suiker en vet

La Place keert naar eigen zeggen terug naar zijn oorspronkelijke missie: ‘wereldse smaken toegankelijk voor een breed publiek’. La Place zegt hier verder over: “Vroeger waren wij de eersten met Franse baguettes. Nu willen we ook andere keukens in huis halen en wereldse smaken toegankelijk maken voor een breder publiek.” De smashburger wordt als voorbeeld genoemd. La Place wil minder zout, suiker en verzadigde vetten in zijn recepturen verwerken.

“Niet betuttelend”

Ook beperkt het restaurantconcern de actieve marketing van vlees. “We willen gasten inspireren om bewuste keuzes te maken, zonder belerend of betuttelend te zijn.” Klassiekers als focaccia met tonijn en de appel/notentaart blijven.

Foto: persfoto La Place, door Hugo Potharst

Meer over