
Volle bak bij bakwandenspecialist QBTEC in Woerden. Het publieksforum op de fabrieksvloer was tot de laatste stoel bezet. Tientallen frituurondernemers waren present bij de presentaties tijdens QBTEC’s inspiratiedag Let’s Get Influenced. “Zet jij het goedkoopste gerecht ook bovenaan op jouw menukaart?”
De dag van QBTEC stond helemaal in het teken van eigentijdse marketing voor friet- en frituurspeciaalzaken. Het gehoor bestond uit een gemengd gezelschap: zowel zelfstandige cafetaria’s als formulehuizen en ambachtelijke frietbakkers waren vertegenwoordigd.
“Prijs op kaart doet pijn”
Veel bijval kreeg de presentatie van Elles van der Vleuten, eigenaresse van Rocket Science Horeca. Van der Vleuten is gespecialiseerd in neuromarketing in de horeca, een wetenschappelijke vorm van marketing op basis van hersenonderzoek en natuurlijke gedragingen van de consument.
Op grond van dit onderzoek raadde ze ondernemers in de zaal onder meer aan het euroteken op hun menukaarten achterwege te laten. Ze legde uit dat informatie over prijzen de ‘pijndelen’ van de hersenen prikkelt.
Laagste prijs bovenaan?
Om deze reden gaf Van der Vleuten de aanwezigen ook nog een andere raad: “Bij veel menukaarten staat de laagste prijs bovenaan. Daarna lopen de prijzen op. Het is beter dit andersom te doen: het duurste gerecht bovenaan zetten dus.” Ook dit helpt om ‘negatieve pijnprikkels’ te voorkomen.
Bovendien zei Van der Vleuten dat het slim is om circa drie hoogrenderende gerechten via een kader en vette letters meer nadruk te geven. Navraag bij het publiek leerde dat veel aanwezigen zich deze lessen ter harte zullen nemen: ze gaan met de opgedane inzichten zeker aan de slag in hun zaken.
Data, meters en transities
Verder gaf Leon Besselink van horecaplatform Next to Food (NTF) een presentatie over kassa-informatie en data-gestuurd ondernemerschap. Directeur-eigenaar Wesley Fok van franchiseformule Verhage lichtte toe waarom zijn formule kiest voor een nieuwe koers en méér vierkante meters. Horecaspreker Ubel Zuiderveld serveerde acht marketingtransities in de frietbranche.
Bijzondere lunch
De lunch werd bij Food Stations verzorgd door drie eigentijdse bedrijven, die alle recent volop van zich deden spreken. De met Goud Bekroonde Grillbikkel van snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen werd geserveerd.
Fabel Friet in Amsterdam, bekend van zijn TikTok-rijen, deelde porties van zijn ambachtelijk bereide friet uit. Podomoro Catering in Spakenburg, meervoudig winnaar van het NK Lekkerste Burger, presenteerde een buffet met mini-burgers. De lunch volgde op een uitgebreide rondleiding door de fabriek van QBTEC in Woerden. QBTEC is de overkoepelende organisatie van zes merken: Kiremko, Perfecta, Smitto, Qook!, Adieu en HiFri.
Foto: QBTEC, Peter Berkouwer