FoodService Instituut Nederland (FSIN) geeft met zijn FoodShopper Monitor 2025 antwoord op de vraag: wat is er aan de hand met de horecaklant? Frituurwereld selecteerde drie inzichten uit deze recente uitgave van het kennisinstituut voor de buitenshuis-consumptie.
1. Jonge klant beknibbelt
De prijsverhogingen missen hun effect niet. “Vooral Generatie Z en de Millennials, de generaties die buitenshuis het meeste geld uitgeven, zijn stevig aan het beknibbelen geslagen. Het zijn deze twee zogenaamde Gemaksgeneraties die buitenshuis juist het meeste geld uitgeven,” schrijft het FSIN. Dankzij deze jonge generaties explodeerden de afgelopen jaren de bestedingen in de horeca en de rest van de foodservice. Het is dus slecht nieuws dat zij bezuinigen.
“Zowel de bezoekfrequentie als de gemiddelde besteding per keer daalde in 2024 bij de twee jongere generaties,” aldus het FoodService Instituut. Illustratief cijfer voor deze ontwikkeling. In 2022 zei 43 procent van Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2012): “Ik eet gemiddeld minstens één keer per week een avondmaaltijd buiten de deur.” In 2023 daalde dit percentage naar 36 procent, vorig jaar ging het verder omlaag naar 25 procent.
2. Supermarkt betaalbaarder
Sinds de zomer van 2023 stijgen de verkoopprijzen in de horeca/foodservice relatief sneller dan in de foodretail/supermarkt. “De strijd om het maagaandeel tussen foodservice en foodretail verhevigt hierdoor,” aldus de FSIN Foodshopper monitor. “De veel goedkopere supermarkten, gemakswinkels en speciaalzaken worden steeds geduchtere concurrenten voor foodservice/horeca.”
Het FSIN pleit voor kostenbesparende oplossingen in de horeca. Echter: hierbij moet de branche ervoor waken dat het kind met het badwater wordt weggegooid. De Foodshopper Monitor zegt hierover: “De horeca moet de consument ervan zien te overtuigen dat een avondje uit-eten-gaan de meerprijs waard is ten opzichte van een avondje thuis eten.”
3. Niet fastfood, maar restaurant
Goed nieuws biedt de Foodshopper Monitor ook. Al tussen 2020 en 2022 vond een groeiend aantal Nederlanders uit eten gaan te duur worden. De afgelopen twee jaar daalt het aantal consumenten dat dit in onderzoeken aangeeft. “Die daling zien we vooral bij Generatie Z en de Millennials. Blijkbaar treedt bij hen gewenning op aan de hoge prijzen,” schrijft het FSIN. “Bij de Babyboomers is dit niet het geval.”
Inmiddels zijn reguliere restaurants en bekende restaurantformules als Loetje, ’t Zusje en De Beren weer in trek. Máár voor fastfood en maaltijddelivery is de situatie nog minder rooskleurig. FSIN: “QSR’s (quick service restaurants) en foodservice delivery, normaal juist crisisbestendig, krijgen nu de klappen. De prijs-waarde perceptie van fastservice is door te grote prijsstijgingen flink gedaald.”
Een conclusie die de Foodshopper Monitor trekt: “Vanwege het kleine prijsverschil met QSR’s (fastfood) blijft de consument loyaal aan duurdere restaurantformules. In de beleving van de consument bieden die meer waar voor het geld. Ook kiest de consument voor de gemaksoplossingen in de supermarkt, gemakswinkel en speciaalzaak. Het zijn goedkopere alternatieven voor duur uit eten gaan en ze bieden meer value for money dan fastservice en maaltijdbezorging.”
Foto: Shutterstock, G Point Studio