Jongere generaties zijn aanmerkelijk positiever over ongeschilde patat-friet dan hun ouders en grootouders. Een poll op TikTok en Instagram toont dit aan. Liefst 41 tot 45 procent van de deelnemers maakt het zelfs helemaal niet uit of patat-friet wèl of géén aardappelschil bevat.
Slechts 21 tot 28 procent van de totaal 1413 stemmers op de twee platforms maakt de keuze voor patat-friet zónder schil. Een hoger percentage, 27 tot 38 procent, heeft een uitgesproken voorkeur voor friet waar de aardappelschil nog aan zit.
TikTok-uitslag
Het gaat hierbij om de uitkomst van twee polls op Instagram van influencer Ubelski. Deelnemers hadden drie opties: ik wil geschilde friet, ik wil ongeschild én de keuze met of zonder schil maakt mij helemaal niet uit. Bij een poll op TikTok kon alleen gekozen worden tussen mét of zonder schil. De aanhang voor ongeschilde friet was 63 procent tegen 37 procent voor schilloze patat.
Keuze van ouderen
Najaar 2024 kwam uit een lezerspoll van het Algemeen Dagblad een heel andere uitslag. 78 procent van de deelnemers aan het online onderzoek maakte toen de keuze voor friet zónder schil. 22 procent wil dus juist wel patat mét schil, aldus deze poll. Krantenlezers hebben gemiddeld een hogere gemiddelde leeftijd. Het lijkt er dus op dat wel/geen schil mede een generatie-issue is.
Voor friet met schil wordt onder meer toenemend gekozen, omdat het minder afval oplevert en dus duurzamer is. Daarnaast kan friet met schil langer worden bewaard. Bovendien valt ongeschilde patat-friet dus vooral bij jongere generaties in de smaak.
Foto: archieffoto Bram Ladage, fragment