Horecava: “Jonge generaties zijn écht bepalend”

Actueel |
15 jan 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

“We kunnen niet genoeg benadrukken hoe bepalend het eetgedrag van de gemaksgeneraties is…” Dit schrijft FoodService Instituut Nederland (FSIN) naar aanleiding van zijn gisteren gepubliceerde Foodshopper Monitor. Het instituut stond er gisteren ook bij stil tijdens zijn congres op de Horecava.

Volgens het FSIN zijn veel horeca-ondernemers zich nog altijd té weinig bewust van de impact die twintigers, dertigers en veertigers van nu hebben op hun branche. “De twee jongere generaties consumeren niet alleen veel buiten de deur, ze stellen andere eisen aan uit eten gaan dan oudere generaties,” aldus het FSIN.

Snelheid, gemak, prijs

De organisatie zegt verder: “Naast genieten, vinden de jongere consumenten snelheid, prijs en gemak belangrijk. Als in hun beleving de prijs-waarde van uit eten gaan niet meer in de juiste verhouding is, zijn er voor hen voldoende goedkopere alternatieven voorhanden met een betere value for money. De supermarkt is voor hen een aantrekkelijke optie.”

“Strijd om maagaandeel”

Het FSIN voorziet dan ook dat de strijd om het maagaandeel zal verhevigen tussen de horeca enerzijds en retailers zoals supermarkten aan de andere kant. Zeker voor fastfoodrestaurants en cafetaria’s kan dit een bedreiging vormen. Het FSIN stelt: “De veel goedkopere supermarkten, gemakswinkels en speciaalzaken worden steeds geduchtere concurrenten.”

“Betaalbaarheid is uitdaging”

De gemaksbedrijven in de horeca hebben volgens het instituut een enorme uitdaging, gezien hun gestegen inkoop- en personeelskosten. FSIN schrijft: “Het betaalbaar houden van buitenshuis genietmomentjes en gemaksoplossingen is de grote uitdaging waar de foodservice/horeca voor staat.”

FSIN stelt verder: “De branche zal niet ontkomen aan meer rationalisatie aan de achterkant. Dat hoeft niet altijd zichtbaar te zijn voor de consument. De horeca en de rest van de foodservice heeft baat heeft bij verdere professionalisering en nieuwe concepten.”

Foto: Shutterstock, Allesandro Biascioli

Meer over