Alle omzetgroei van de horeca/foodservice werd vorig jaar behaald met prijsverhogingen. Dit betekent dus per saldo dat voor de branche het jaar 2024 een jaar van stilstand was. Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) staat het volume onder druk.
Het FSIN houdt vandaag tijdens de Horecava zijn jaarlijkse Brunchcongres. Traditiegetrouw maakt de organisatie tijdens de Horecava zijn branchecijfers wereldkundig.
“Uit eten te duur”
Over de horeca en andere bestedingen buitenshuis stelt het FSIN: “De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. In 2024 aten consumenten minder vaak buiten de deur. Ook hielden consumenten de hand meer op de knip, ondanks het feit dat de consumenten in koopkracht wel meer hadden te besteden. Een meerderheid van de Nederlanders vindt buitenshuis eten te duur.”
22,18 miljard euro
Het FSIN brengt steevast de totale foodservicemarkt in kaart. De organisatie verdeelt deze markt in klassieke horeca (zoals restaurants en hotels), gemak (fastfood, cafetaria’s, lunchrooms) en catering. De totale omzet bedroeg vorig jaar 22,18 miljard euro. Het FSIN: “Feitelijk betekende dat een bescheiden groei van 4,1 procent ten opzichte van de 12,1 procent groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van prijsstijgingen.”
“Voorjaar viel in water”
Naast cijfermatige zaken, miste het weer volgens het FSIN zijn invloed niet op de cijfers. De organisatie schrijft: “Veel ondernemers zagen het voorjaar van 2024 letterlijk in het water vallen door de extreme regenval in de maanden april en mei. Consumenten besteedden door het slechte weer veel minder geld aan buitenshuis eten dan normaal, met name vanwege het slechte terrasweer. Niet alleen restaurants, maar ook cafés, strandtenten en vakantieparken hadden hier last van.”
Foto: archieffoto FSIN-voorzitter Walter Seib, UZM