Het nieuwe jaar begint met een aanhoudend laag vertrouwen bij de Nederlandse consument. De koopbereidheid van de Nederlanders laat sterk te wensen over. Prijsstijgingen schrikken bovendien af. Volgens het CBS stegen de fastfoodprijzen de afgelopen vijf jaar met liefst 38 procent.
Ongeveer de helft van de Nederlanders vindt het momenteel te duur om uit eten te gaan. Dit percentage ligt volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) fors hoger dan vier jaar geleden. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat reguliere restaurants in vijf jaar tijd gemiddeld 27 procent duurder werden. Ze kenden dus een beduidend lagere prijsgroei dan de fastfoodsector.
Waarschuwing fastfood
Experts van de ABN Amro bespeurden deze trend ruim twee jaar geleden al. De bank waarschuwde toen dat fastfoodbedrijven op den duur mogelijk hun positie ten opzichte van reguliere restaurants ondergraven. “Door de gestegen prijzen is het de vraag of fastfood een goedkoper alternatief blijft,” aldus de bank eind 2022.
“Het vertrouwen stokt”
Dat het economisch vertrouwen van de consument aanhoudend laag blijft, helpt bovendien niet. In 2024 bewoog het vertrouwen tussen de min-21 en min-28. In december eindigde de index op min-26. “Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde. Het herstel van het consumentenvertrouwen stokte het afgelopen jaar,” aldus het CBS.
Geen goed nieuws voor horeca
Het statistiekbureau: “Met min-26 lag het consumentenvertrouwen in december onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar. Dat gemiddelde ligt namelijk op min-10.” Voor de horeca is dit geen goed nieuws. Traditioneel volgt de omzetontwikkeling in de branche één op één de curve van het consumentenvertrouwen.
Foto: Shutterstock, Lightpoet