Onderzoek bevestigt: “Locatie is belangrijkste drijfveer”

Actueel |
16 dec 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Bureau Multiscope vroeg 5100 Nederlanders wat voor hen de belangrijkste drijfveer is om voor een bepaald restaurant te kiezen. Niet de prijs, kwaliteit of het aanbod zijn de belangrijkste overwegingen. Maar dat is (nog altijd) de locatie van het restaurant.

Het is een aloude wijsheid. Open je een nieuw horecabedrijf, dan zijn er drie dingen belangrijk. Ten eerste: de locatie. Ten tweede en ook ten derde: de locatie. “Bijna vier op de tien bezoekers (38 procent) noemen locatie als belangrijke factor,” aldus Multiscope.

Moeke en Italiaan

“De locatie is bij restaurantformule Moeke de meest genoemde motivator met liefst 81 procent,” schrijft Multiscope verder. “Bij Italiaanse restaurants is gemak juist een belangrijke keuzereden. Zo geeft bij Vapiano 62 procent dit als keuzereden, bij Happy Italy 50 procent en bij de Pizzabakkers 45 procent.”

Aanbod, kwaliteit, prijs…

Overigens wordt locatie als de meest genoemde drijfveer, wel op de voet gevolgd door het aanbod (33 procent van de ondervraagden), de kwaliteit (30 procent), de prijs (28) en het gemak (26). Lager scoorden drijfveren als sfeer (25 procent), service (17), beschikbaarheid (16) en reputatie (14). Ook snelheid (13 procent) en uitstraling (12) zijn nog door meer dan één op de tien ondervraagden genoemd.

Lage score duurzaamheid

Relatief laag scoorden overwegingen op het gebied van veiligheid, hygiëne en duurzaamheid. Het zijn voor hooguit drie op de honderd ondervraagden drijfveren die de doorslag geven bij hun keuze. Bij het onderzoek konden de ondervraagden overigens meerdere antwoorden geven.

Foto: promofoto Beeldbank Moeke, Rijk in Beeld