Q&A: 7 vragen over verkoop van jouw cafetaria

Actueel, Achtergrond |
29 nov 2024 |
Leestijd ± 3 tot 5 minuten

Verkoop en overdracht van jouw cafetaria of snackbar. De laatste jaren zien we veel ondernemers die tot zeer hoge leeftijd doorwerken in hun zaak. Is dat omdat het niet anders kan? Cafetaria’s staan immers vaak lang te koop. Op dit moment zijn er zeker zo’n 250 online in de verkoop.

7 vragen en antwoorden over bedrijfsoverdracht.

1. Wanneer moet ik beginnen?

Nu. Of je nu een jonge of oudere ondernemer bent, je moet altijd rekening houden met de overdracht van jouw cafetaria. Ook als je jong bent, kun je ziek worden of te maken krijgen met overlijden/ziekte van jouw partner in het bedrijf.

Je zult de eerste niet zijn die in de problemen komt door dit soort impactvolle levensgebeurtenissen. Ook al ben je een starter, op de overdracht van jouw bedrijf moet je vanaf het prille begin zijn voorbereid. Dat is ook gewoon een kwestie van professionaliteit.

2. Welke bedrijfsvorm is het handigst?

Veel cafetaria’s en andere kleinere horecazaken zijn eenmanszaak of vof. Het zijn voor de hand liggende bedrijfsvormen. Maar feitelijk zijn bij deze bedrijfsvormen zaken en privé lastig te scheiden. Ze lopen door elkaar heen. Dat is ingewikkeld, zeker als sprake is van meerdere partners binnen de vof.

Bovendien zijn er veel andere bijkomende, soms triviale zaken. Verkoop je jouw bedrijf vanuit een vof of eenmanszaak, dan is bijvoorbeeld een nieuw KvK-nummer vereist.

Cafetariahouders met ervaring raden aan jouw bedrijf om te zetten in een besloten vennootschap, een BV dus. Het is minder ingewikkeld dan je denkt en zakelijk zuiverder. Immers, overdracht is dan een kwestie van de verkoop en overdracht van aandelen. Feitelijk vindt er een wisseling van de directeur-grootaandeelhouder plaats, maar kan het bedrijf na overdracht gewoon onder bestaande paraplu verder zonder al teveel gedoe.

Heb je jouw pand in eigendom, dan moet je wel eerst met jouw adviseur overleggen of je die ook in de BV onderbrengt of juist apart parkeert.

3. Hoe houd je het zakelijk?

Bij de overdracht van jouw bedrijf, houd je de emoties voor jezelf. Welke gevoelens er ook bij spelen, het is en blijft een zakelijke transactie. Dit betekent: verkopende en kopende partij hebben beiden een eigen betrouwbare adviseur. Eén adviseur kan nooit beide partijen dienen.

Indien je jouw bedrijf verkoopt aan een familielid, een personeelslid of een goede bekende, is zakelijkheid zelfs nóg belangrijker. Juist dan is de scheiding van emoties en zakelijke sores een absolute must. Als overnemende partij is het van belang een eigen taxatie te laten verrichten. Het kost wat geld, maar geeft een goed, zo onafhankelijk mogelijk beeld.

4. Wat vang ik voor de zaak?

Ga maar eens kijken op de websites van horecamakelaars. Je zult snel tot de conclusie komen dat jouw cafetaria in zijn algemeenheid nauwelijks een appeltje voor de dorst is. Althans, als je puur kijkt naar de prijzen voor goodwill en inventaris. Zeker als jouw inventaris verouderd is, drukt dit de prijs aanmerkelijk. Enkele tienduizenden euro’s, meer zal het doorgaans niet zijn.

Natuurlijk spelen jouw omzet en winst een rol bij de overnameprijs. Maar staar je er niet blind op. De kans is groot dat de prijs van goodwill en inventaris je in de praktijk tegen zal vallen.

Om de kopende partij een goed beeld te bieden, moet je als verkoper de balansen van minimaal de drie laatste jaren inzichtelijk op papier hebben. Opdat de koper zich een goed beeld kan vormen van de potentiële winst die met jouw cafetaria realistisch is.

Ook heb je de morele plicht de koper over ingrijpende zaken te informeren. Denk aan haperende frituurketels of een overval die veel impact heeft gehad op de medewerkers.

5. Draag je ook het pand over?

Zit je in een huurpand, dan zijn de huurrechten overdraagbaar als je jouw hele bedrijf aan een derde verkoopt. Dit is wettelijk zo geregeld. Jouw huurbaas kan alleen aan dit recht morrelen als er zwaarwegende redenen zijn. Vaak hebben die dan te maken met de financiële positie van de koper. In het geval van een huurpand, is het altijd belangrijk de verhuurder tijdig te betrekken en de voorgenomen overdracht zwart op wit te bevestigen.

Zit je in een eigen pand? Dan kan jouw appeltje voor de dorst aanmerkelijk groter uitvallen. Je moet dan de afweging maken: ga ik het onroerend goed verhuren of verkopen? In het eerste geval moet je beseffen dat je als huurbaas intensief betrokken blijft bij jouw voormalige zaak. En red de nieuwe eigenaar het niet, dan geeft dat een hoop gedoe.

Heb je daar trek in? Of wil je echt voorgoed de deur achter je dichttrekken?

Aan de andere kant: het is natuurlijk aangenaam om regelmatig huurpenningen te incasseren. Bovendien stijgt onroerend goed langjarig gezien doorgaans in waarde.

6. Hoe zit het met lopende zaken?

Gaan er bankrekeningen mee naar de nieuwe eigenaar? Contracten met energiebedrijven, financieringen, internetbedrijven, kassacontracten, onderhoudsovereenkomsten? Leg dan alles, zoals meterstanden en saldi, met data en wederzijds ondertekend vast. Qua bankrekening is het slim een tussenbalans te laten opmaken per de datum van de overdracht. Let wel: als verkopende partij kan jij tot de laatste dag over de saldi beschikken.

Tegenwoordig is bovendien van belang dat je alle online uitingen van het bedrijf beschrijft en overdraagt, inclusief wachtwoorden en andere bijzonderheden. Leg ook dit onderling vast. Denk aan websites, Facebook, Instagram en dergelijke. Overeenkomst met Thuisbezorgd.nl, de groothandel of andere partijen? Kijk even in de voorwaarden hoe dat zit met overdracht van het bedrijf.

7. Hoe zit het met de medewerkers?

Heb je personeel in dienst? Dan is het natuurlijk prettig als zij vroegtijdig op de hoogte zijn van de verkoop. Laat ze kennismaken met de nieuwe eigenaar op het moment dat de handtekeningen zijn gezet. Wil de koper al eerder met jouw personeel in gesprek? Dan is het misschien raadzaam dit als verkoper en koper samen te doen.

Een nieuwe eigenaar is verplicht alle werknemers over te nemen, inclusief hun bestaande en lopende rechten en plichten. Denk aan zaken als: salaris, verlofdagen en alle andere afspraken die vastliggen of mondeling zijn overeengekomen. Je mag eventuele personeelsdossiers delen met de koper. Maar hiervoor gelden wel privacyregels.

Dan nog even dit: als verkopende partij blijf jij formeel nog één jaar na de overname mede-verantwoordelijk voor jouw voormalige werknemers. Dat wil zeggen: als het gaat om personele kwesties die betrekking hebben op zaken die vóór de overnamedatum speelden.

Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: Nederlands Frituurcentrum.