Hoewel de aantallen beduidend lager liggen dan de verkoopcijfers van bijvoorbeeld bamisnacks, blijft de loempia een vaste waarde in het snackassortiment. Dat is hij al vele tientallen jaren. In deze aflevering gaat TikTokker annex Instagrammer fritoricus ubelski in op de vraag: Loempia, wat betekent dat eigenlijk?
Zeker, de smaken zijn volop vernederlandst. Maar op Indonesië geïnspireerde snacks zijn nog altijd ware bestsellers in de cafetaria. Het is feitelijk een erfenis uit de tijd dat het land als Nederlands Indië nog een kolonie van ons land was. Nadat deze episode ten einde kwam, verrijkten velen die naar Nederland migreerden onze keuken met een waaier aan smaken uit de Oost.
Intrede in cafetaria
Op bescheidener schaal maakten we voor die tijd al kennis met gerechten als gado gado en foe yong hai. Maar pas na de opkomst van Chinees-Indische restaurants maakte elke stad en elk groter dorp kennis met de Indo-keuken. De smaken deden bovendien hun intrede in veel cafetaria’s, die toen bij honderden jaarlijks hun deuren openden. Veel frituurzaken gingen nasi goreng verkopen. Uiteindelijk leidde dit tot populaire snacks.
Bami haalt nasi in
Tot pakweg 1995 was de nasibal één van de ultieme bestsellers. De bamibal, bamiblok en bamischijf haalden de nasisnack echter in de loop van de jaren met vlag en wimpel in. De jaarlijkse Indo-smaakglossy Rakus Magazine schreef onlangs uitgebreid over de achtergronden van de bami- en nasisnacks in de Nederlandse cafetaria, snackbar en frituur.
Brede Indo-invloed
Maar de invloed van de Indonesische keuken op het cafetaria-assortiment is natuurlijk veel groter. Denk maar eens aan satésaus ofwel pindasaus. Maar ook recentere snacks, zoals de rendangkroket, waren ondenkbaar zonder de oude band tussen Nederland en Indonesië. Ook de loempia is niet meer weg te denken, van grote maaltijdloempia tot afgeleide snacks als de Vlammetjes en pittige borrelloempia’s.
* Ubelski is het TikTok-pseudoniem van horecaschrijver Ubel Zuiderveld.