FrietHoes aan de Kruisweg in Haarlem sloot enkele dagen geleden zijn deuren. FrietHoes gaat zich helemaal concentreren op zijn frietfabriek. De frietzaak van Joost Hoes geldt als een pionier. Nadat het FrietHoes begin 2010 zijn deuren opende, kwam in ons land namelijk een hausse aan ambachtelijke frietzaken op gang.
FrietHoes groeide de afgelopen jaren uit tot een producent en toeleverancier van onder meer de horeca, groothandels en supermarkten. In 2025 moet een grotere fabriek worden geopend voor de verse friet van het merk FrietHoes. Op ambachtelijke wijze moet hier veel meer friet geproduceerd kunnen worden als FrietHoes nu al maakt.
FrietHoes: veel navolging
In de tijd dat FrietHoes zijn deuren opende, lag het aandeel ambachtelijke friet in de frituursector op ongeveer 5 tot 10 procent. Nu is dit zeker 15 tot 20 procent. Het voorbeeld van FrietHoes vond veel navolging. In de jaren 2012-2016 startten ambachtelijke frietzaken als Frietboutique, Pomm’s, Fritèz, Frites Atelier, Friet District en tientallen andere eigentijdse ambachtszaken. FrietHoes speelde bovendien een rol in de trend richting patat-friet met de schil er nog aan.
“Haute friture”
Ook al veel langer bestaande ambachtelijke bereiders als Van Gogh, Manneken Pis, De Belg Waterloo, Happy Frites en vele tientallen andere zelfstandige voorbakkers profiteerden van de nieuwe golf aan eigentijdse frietbakkers, een trend die ook wel werd aangeduid als haute friture. Op de plek van FrietHoes zullen zich nieuwe eigenaars vestigen met hun snackbar Friet Station. De leiding van FrietHoes sluit niet uit dat het merk in de toekomst als formule nog een comeback zal maken.
Foto: promofoto FrietHoes