Snackbars en andere bedrijven vingen bot bij de Rechtbank Amsterdam. De vorderingen van de Stichting Nuon-claim tegen energiebedrijf Vattenfall en voorganger Nuon zijn door de rechter afgewezen. Volgens de ondernemingen die zich verenigden in de stichting, zijn jarenlang ten onrechte kosten in rekening gebracht.
Bedrijven met een kleine grootverbruikersaansluiting zouden sinds 2002 teveel voor hun energie hebben betaald bij Nuon-Vattenfall. Het gaat om kosten voor het transport van energie. Volgens de claimers werden deze kosten al apart in rekening gebracht door een netwerkbeheerder en betaalden ze dus feitelijk dubbele kosten.
“Niet op verkeerde been”
Volgens de rechter heeft Vattenfall de ondernemers niet op het verkeerde been gezet. Ze hadden zelf de kosten van hun zakelijke contract simpel kunnen narekenen, aldus de rechter. Via de uitgebreide toelichting hadden ze kunnen weten dat ze teveel betaalden. Bij klanten die de fout zelf ontdekten en actie ondernamen, werden de kosten door Vattenfall wel dadelijk geschrapt.
“13.000 euro teveel betaald”
De bekende Eetsalon Van Dobben in Amsterdam is één van de snackbedrijven die zich aansloten bij Stichting Nuon-Claim. Een vertegenwoordiger van de eetsalon komt aan het woord in een video van de Stichting Nuon-claim.
De taxatie van de frituurzaak in de hoofdstad is dat in een periode van ruim vijftien jaar ongeveer 13.000 euro teveel is betaald. Het gaat om maandelijks ongeveer 140 euro aan netwerkkosten, hetgeen de eetsalon pas in 2019 ontdekte.
“In feite diefstal”
In de video zegt Patrick van Eetsalon Van Dobben hierover: “Als je zelf Nuon en Vattenfall hierop attendeerde, schrapten ze hun netwerkbijdrage. Maar bij de anderen die geen klachten indienden, liep het gewoon door. In feite is het diefstal.”
De claimstichting beraadt zich na de uitspraak van de rechter op eventuele nadere stappen. Stichting Nuon-Claim wijst erop dat de nodige kleine grootverbruikers nog altijd onterechte kosten in rekening krijgen gebracht.
Foto: screenshot video Stichting Nuon-Claim