Moederbedrijf Beckers: “Meer Smaak, Minder Vlees”

Actueel |
25 september 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

GoodLife Foods wil samen met partners maaltijden in de horeca en foodservice verduurzamen. Hiervoor is het moederbedrijf van onder meer Beckers, Mexicano, De Vries Snacks, Bicky en Van Oers een programma gestart onder de noemer “Meer Smaak, Minder Vlees”.

Om de milieu-impact te verkleinen, is het streven erop gericht menu’s buitenshuis plantaardiger te maken. “Wij begrijpen dat gasten nog steeds vlees op hun bord willen, maar tegelijkertijd openstaan voor duurzamere alternatieven. Daarom bieden we producten aan die vlees gedeeltelijk vervangen zonder concessies te doen aan smaak en textuur,” zegt Tom Stevens, marketingmanager GoodLife Foods.

Palmolievrij

GoodLife Foods streeft naar samenwerking met onder meer groothandels, cateraars en horecaformules om het aanbod buitenshuis CO2-neutraler te maken. Zelf heeft het bedrijf hiermee al een slag gemaakt. Zo wil het moederbedrijf van Beckers in 2027 volledig palmolievrij zijn. Sinds 2020 is de zogenaamde footprint (klimatologische voetafdruk) van het bedrijf al 67 procent kleiner geworden.

Frikandel met minder vlees

“In 2023 was 39 procent van ons assortiment al vleesvrij,” aldus GoodLife Foods. In hoeverre het bedrijf hierbij ook zijn hybride frituursnacks meerekent (half vlees, half plantaardig) is niet helemaal duidelijk. Immers, veel frituursnacks bevatten relatief weinig vlees. Wel wijst GoodLife op zijn less meat frikandel, die 19 procent minder vlees bevat dan de reguliere snack.

Foto’s: falafel en less meat frikandel GoodLife Foods

Meer over