“Aantal nieuwe betreders van bezorgmarkt is beperkt”

Actueel |
29 maart 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Frituurwereld

Cafetaria’s hebben in grote meerderheid hun aanbod niet of nauwelijks veranderd in coronatijd. Dit blijkt uit een onderzoek van Foodservice Denktank waarvoor 65 cafetariahouders werden ondervraagd.

Uitkomst: 59 procent draaide de afgelopen maanden gemiddeld 30 procent minder omzet; 45 procent van de cafetaria’s verhoogde afgelopen jaar de prijzen; 72 procent van de cafetaria’s had niks anders gedaan als zij vooraf hadden geweten wat de impact van corona zou gaan worden.

Foodservice Denktank is een initiatief van Marketing4Results, Sligro Food Group en de Horecava. Het onderzoekscollectief concludeert wel dat het vertrouwen van cafetariahouders in de overheid is gedaald. In maart 2020 was het vertrouwen 70 procent, eind juni 2020 was het 61 procent en recent lag het op 59 procent.

Bezorging niet de trend

Bezorging is tijdens corona een trend waarop cafetaria’s maar beperkt inhaakten. Foodservice Denktank schrijft: “51 procent van de cafetaria’s heeft op enig moment bezorging aangeboden tijdens het afgelopen coronajaar. Het grootste gedeelte (42 procent) bood dit echter voor de eerste lockdown in maart 2020 ook al aan. Op dit moment biedt 43 procent van de cafetaria’s de mogelijkheid van bezorging aan. Dat is zelfs iets minder dan tijdens de eerste lockdown.”

Omzetcijfers

Een substantieel deel van de branche kampt met lagere omzetten. Toch nog altijd 28 procent van de bedrijven heeft echter dezelfde omzet behaald als voordat corona de kop opstak. 14 procent van de bedrijven presteert zelfs beter; deze bedrijven geven aan gemiddeld 15 procent meer omzet behaald te hebben dan in 2019. Zoals gezegd: aan het assortiment veranderden frituurspeciaalzaken weinig. Een heel kleine groep van slechts enkele procenten voegde “verantwoorde opties zoals salades en soepen” toe. Een iets grotere groep is nadrukkelijker maaltijden onder de aandacht gaan brengen.

5 procent van de frituurspeciaalzaken die Foodservice Denktank benaderde, gaf aan te zijn gestopt met de zaak.