Het tweede kwartaal van dit jaar was mager voor het segment ‘fastfoodrestaurants’. Ten opzichte van vorig jaar boekte deze groep bedrijven, waartoe ook cafetaria’s en lunchrooms behoren, slechts 2,4 procent meer omzet dan vorig jaar.
Gezien de prijsverhogingen in de branche, lijkt dit percentage niet voldoende voor werkelijke groei. Met andere woorden: in de maanden april tot en met juni 2024 lijkt de hoeveelheid verkochte producten te zijn gedaald. Ongetwijfeld zal het natte voorjaar hierbij een rol hebben gespeeld, net als vraaguitval bij consumenten die worden afgeschrikt door hogere prijzen.
Rest van de horeca
Fastfoodrestaurants, cafetaria’s, lunchrooms en andere spijsverstrekkers deden het bovendien net wat slechter dan de totale horeca. Voor de gehele branche becijferde het CBS in het tweede kwartaal namelijk een omzetgroei van 2,7 procent.
Kijken we naar de laatste drie kwartalen, dan is het beeld van de fastfoodbedrijven en spijsverstrekkers uitermate grillig. In het laatste kwartaal van 2023 was de omzetgroei slechts 0,2 procent, van januari tot en met maart 2024 lag het op 6,7 procent en de drie maanden daarna dus 2,4 procent.
Segment fastfoodrestaurants
Cafetaria’s zijn bij het Centraal Bureau voor de Statistiek ingedeeld onder de zogenaamde SBI-code 56102. Cafetaria’s zijn met 5400 vestigingen getalsmatig het grootste segment binnen deze groep bedrijven, gevolgd door onder meer lunchrooms en foodtrucks. Ook behoren bijna 1200 restaurants van elf Amerikaanse fastfoodmerken tot SBI-code 56102. Zij boekten vorig jaar een gezamenlijke omzet van circa 2,1 miljard euro.
Foto: Piet Patat Den Haag – NFC