De brede bekendheid van restaurantformules laat te wensen over. Jongere generaties (18 tot 35 jaar) kennen acht van de 28 grootste restaurantketens van Nederland. Bij ouderen zijn merken als De Beren, Happy Italy en La Cubanita veel minder bekend. Vijftigplussers herkennen maar vier van de grootste restaurantformules.
Dit blijkt uit een onderzoek dat bureau Multiscope uitvoerde onder ruim 5100 Nederlanders. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat De Beren (80 vestigingen) de bekendste restaurantketen van ons land is. De zogenaamde geholpen naamsbekendheid van deze formule ligt op 63 procent.
Top 5 van formules
Bij geholpen naamsbekendheid moeten de ondervraagden aangeven welke formules zij kennen uit de lijst van 28 restaurantmerken. Overigens waren in de lijst geen fastfoodrestaurants en cafetariamerken als McDonald’s en Restaria opgenomen, terwijl ook Van der Valk niet op de lijst voorkomt. Het gaat dus om een opsomming van casual restaurantketens van Nederlandse bodem.
De top 5 van restaurantformules met de grootste bekendheid ziet er verder als volgt uit: na De Beren komen Loetje (59 procent), La Cubanita (51), ’t Zusje (48) en Happy Italy (41). De 28 restaurantformules op de lijst van Multiscope hebben gemiddeld een naamsbekendheid van 20 procent.
Happy Italy: jonge doelgroep
Happy Italy is vooral bekend onder de Nederlanders van 18 tot 35 jaar. Ruim driekwart van deze jongere doelgroep kent Happy Italy. Onder de mensen van 35 tot 50 jaar scoort Gauchos het best met 35 procent. Bij de 50-plussers scoorde geen enkele formule significant hoger dan de rest.
Foto: promofoto La Cubanita