Terwijl het aantal inwoners van ons land toeneemt, daalt de hoeveel verkochte voedselproducten. Dit meldt de ING Bank: “Doordat consumenten hun voedseluitgaven de afgelopen jaren versoberden daalde de vraag naar producten met hoge marges en liepen bij veel bedrijven de verkoopvolumes terug.”
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt vast dat ook bij de supermarkten het volume daalt. Het CBS schrijft: “Voor supermarkten gold dat de hoeveelheid verkochte producten 3,6 procent lager was vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2023.”
Ook lagere productie
Volgens het CBS daalt naast het volume ook de omzet: “In het tweede kwartaal van 2024 daalde de omzet in de winkels in voeding en genotmiddelen met bijna één procent vergeleken met een jaar geleden. Supermarkten behaalden een 1,4 procent lagere omzet.” ING Research rapporteert dat de voedingsindustrie bovendien in 2024 één procent minder produceert dan vorig jaar.
Verschillende verklaringen
Voor de dalende cijfers is een waaier aan verklaringen. Bij de voedingsindustrie heeft de teruggang onder meer te maken met een verminderde aanvoer van onder meer aardappelen en groenten als gevolg van het regenachtige weer in het eerste deel van het jaar. Ook is minder zuivel geproduceerd. Naast de aanvoer en het weer, kunnen ook serieuze personeelstekorten hierbij een rol spelen.
Omzet lekt weg
De dalende supermarktomzetten zijn mede te wijten aan het verbod op tabaksverkoop dat sinds 1 juli is ingegaan. In de grensregio’s lekt bovendien veel omzet weg naar Duitse supermarkten, omdat de prijzen (van tabak en veel andere producten) daar lager liggen dan in Nederland.
In hoeverre consumenten daadwerkelijk minder eten en drinken kopen, afgeschrikt door onder meer structureel hogere prijzen, is onbekend. Uit berichten van groothandels is bekend dat ook in de horeca de volumes, ofwel de hoeveelheid verkochte producten, lager zijn dan voorgaande jaren.
Foto: archieffoto UZ Media PV