Duurzaamheid in Nederlandse Foodservice: ambities en acties

Actueel, Achtergrond |
23 augustus 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse Foodservice. Uit onderzoek dat is uitgevoerd in juni 2024 door de GROUP7 Professional Community blijkt dat een aanzienlijke meerderheid van de sector duurzaamheid als belangrijk beschouwt, maar dat de implementatie van duurzaamheidsmaatregelen sterk varieert tussen verschillende segmenten.

Belang van duurzaamheid

Het onderzoek, uitgevoerd onder 369 respondenten uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, laat zien dat 56% van de respondenten duurzaamheid (zeer) belangrijk vindt voor hun bedrijf. De nadruk op duurzaamheid is het grootst in de cateringsector (73%), gevolgd door horeca (59%) en fastservice (38%). Respondenten die onderdeel zijn van een keten of centrale inkoop, vinden duurzaamheid vaker belangrijk (70%) dan zelfstandig opererende bedrijven (52%).

Acties tegen voedselverspilling en andere trends

Een derde (33%) van de respondenten beschouwt het tegengaan van voedselverspilling als de belangrijkste duurzaamheidstrend. Andere toptrends zijn het gebruik van lokale producten (20%) en minder verpakking (19%). Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven al actief bezig zijn met duurzaamheid:

  • 56% vermindert voedselverspilling
  • 47% gebruikt minder plastic
  • 35% vermindert het gebruik van gas en/of elektriciteit

In de fastservice sector gebruikt 63% van de respondenten minder plastic, wat aanzienlijk meer is dan in de andere segmenten. Binnen de cateringsector serveert 27% minder vlees, hoewel hier minder wordt gereduceerd op het gebruik van gas en/of elektriciteit.

Ambities en noodzakelijke ondersteuning

Maar liefst 84% van de respondenten heeft duurzaamheidsambities. De belangrijkste doelen zijn:

  • Minder verpakkingsmateriaal gebruiken (24%)
  • Minder gas en/of elektriciteit gebruiken (20%)
  • Minder plastic gebruiken (18%)

Respondenten die onderdeel zijn van een keten of centrale inkoop willen vaker meer lokaal inkopen (25% vs. 12%) en minder verpakkingsmateriaal gebruiken (36% vs. 21%). Daarentegen willen respondenten die zelfstandig inkopen vaker minder gas en/of elektriciteit gebruiken (22% vs. 11%).

Ondersteuning van fabrikanten

Bijna 38% van de respondenten geeft aan dat zij ondersteuning van fabrikanten nodig hebben om hun duurzaamheidsambities te realiseren. Andere vormen van benodigde ondersteuning zijn hulp van grossiers (29%) en tijd van personeel (29%).

Conclusie

De Nederlandse foodservice sector is zich sterk bewust van de noodzaak van duurzaamheid, hoewel de aanpak per segment verschilt. Veel bedrijven maken vorderingen in het verminderen van voedselverspilling en plastic gebruik, maar er is nog aanzienlijke behoefte aan extra ondersteuning van fabrikanten en grossiers om duurzaamheidsambities te verwezenlijken. Effectieve samenwerking en gerichte actie zijn essentieel om de sector naar een duurzamere toekomst te leiden.

Over GROUP7

GROUP7 Professional Community is dé grootste community voor foodprofessionals in de horeca, catering en fastservice in Nederland en België. Misschien ken je hen nog als Het Nederlands Kokspanel of de Foodservice Community in België. Vanaf september 2021 zijn ze één: GROUP7 Professional Community. Voor meer informatie kun je terecht op www.group7.eu/pro.