Patrick Nieuwveld: “ProFri is onze stem”

Actueel |
26 juli 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

ProFri-Ambassadeur van de Week

Bij de bezoeken van de mystery guest voor het keurmerk Goed Gefrituurd gooien Patrick en Linda Nieuwveld al jaren hoge ogen. De eigenaren van Restaria Nieuwveld hebben van gastvriendelijkheid hun specialiteit gemaakt. Vanaf het begin van vakvereniging ProFri zijn ze van de partij.

Voor frituristen is Patrick Nieuwveld geen onbekende. Hij kwam jarenlang op voor de cafetariabranche in zijn rol als bestuurslid. Eerst bij KHN voor de sector Fastfood- en IJsbedrijven, en daarna in het oprichtingsbestuur van ProFri. Dat is inmiddels zo’n dertien jaar geleden.

Waarom is ProFri destijds opgericht?
“De belangen van de cafetariahouders werden toentertijd niet meer goed behartigd. Het botste regelmatig, want het ging vooral over hotels en restaurants. Daarom hebben we een eigen vakvereniging opgericht die als kanaal naar de collega’s en naar de markt kon dienen.”

Hoe heeft ProFri het de afgelopen tijd gedaan?
“ProFri is onze stem naar de politiek geworden. Dat hebben ze goed gedaan. Bijvoorbeeld ten aanzien van het beleid met de verpakkingen en bij de energiecrisis. Als cafetaria’s negatief in de media kwamen, schoof Frans van Rooij in televisieprogramma’s aan. Daarnaast hebben we leuke ledenbijeenkomsten, is er Frituurwereld en hebben we de Nationale Week van de Friet georganiseerd. Dat laatste vond ik een erg  leuk initiatief.”

Je hebt het keurmerk Goed Gefrituurd van het Frituurcentrum?
“Dat laat zien dat je vakbekwaam, veilig en verantwoord bezig bent. Persoonlijk heb ik eigenlijk geen keurmerk nodig. Maar het is wel een goed middel om je team gemotiveerd te houden en om aan je gasten te laten zien.”

Hoe bedoel je dat?
“Je wordt onder meer gecontroleerd op hygiëne en gastgerichtheid. Als leidinggevenden zijn we soms ‘zeurpieten’. We wijzen onze medewerkers er de hele tijd op dat ze netjes moeten werken. Als je dan een score van 99 procent behaald met zo’n mystery visit, dan is dat goed voor de teamspirit. Het laat zien dat we goed bezig zijn met ons vak, want ons werk is echt een vak.”

Hoe laat je het keurmerk aan je gasten zien?
“Als ik de uitslag krijg, zoek ik de media op. Ik laat op LinkedIn, Facebook en Instagram weten dat we een score van 99 procent hebben behaald. Verder maak ik complimenten aan ons team.”

Hoe reageren gasten?
“Het zorgt voor reuring in je zaak. Je krijgt positieve reacties. Het is erkenning voor ons team en ons bedrijf.”

Jullie hebben een Restaria?
“We zitten hier in een authentiek boerderijtje. Dit is geen steriele patatzaak maar een laagdrempelig restaurant met 35 zitplaatsen. De sfeer is hier gemoedelijk. Gastvrijheid is onze specialiteit. Ik vind oogcontact heel belangrijk, daar let ik op. Ook als ik sollicitatiegesprekken voer. Daarnaast houd ik van oprechte interesse in de gast.

Restaria Nieuwveld

Achterweg 21
3171 EA  Poortugaal
www.restarianieuwveld.nl

  • Bestaat sinds: 2021
  • Eigenaar: Patrick en Linda Nieuwveld. Zoon Rick is ook werkzaam in de zaak.
  • ProFri-lid sinds: 2012
  • Bijzonderheden: Patrick Nieuwveld zat in het oprichtingsbestuur van ProFri. Met zijn vorige zaak behaalde hij de titel ‘Cafetaria van het Jaar’.
  • Specialiteit: “Onze gastvriendelijkheid of gastfrietelijkheid.”
  • Minder in trek: bepaalde snacks zoals de shoarmarol en kalkoensticks. Daarnaast neemt het aantal gasten dat in de zaak wacht op de afhaalbestelling af. Zo’n 80 procent van de afhaalbestellingen gaat online. Ze komen de bestelling op een afgesproken tijdstip ophalen en betalen vooraf online.
  • Producten die in de lift zitten: burgers, kipsalon, schnitzels en de toppings van eigen receptuur.

Restaria Nieuwveld in Poortugaal in de Nationale Smulgids

Tekst: Bianca Roemaat. Foto’s: ProFri