Het oorspronkelijk Nederlandse concept Frites Atelier maakte bekend de Europese hoofdsteden te willen veroveren. Relatief nieuw is echter dat ook buiten ons land snelgroeiende frietformules van zich doen spreken, die hun kaarten zetten op een snelle expansie. De Duitse formule Frittenwerk is hiervan een sprekend voorbeeld.
Frittenwerk opende zijn eerste vestiging in 2014. De formule is gespecialiseerd in loaded fries en verkoopt ook de Canadese frietvariant poutine. Twee jaar geleden nam het Zwitserse concern Valora Frittenwerk over. Valora heeft veel gemaksformules in zijn portefeuille, waaronder ook de in ons land bekende broodjesverkoper BackWerk.
Voorspoedige expansie
Doelstelling met Frittenwerk was om binnen drie jaar het aantal van 27 zaken te verdubbelen. De expansie lijkt voorspoedig te gaan, want inmiddels staat de teller voor Valora’s frietformule op 43 vestigingen. Hiermee is het niet de grootste Duitse frietformule. Dat is namelijk Pommes Freunde.
Joppiesaus
De eerste vestiging van Pommes Freunde is in 2009 in München geopend, momenteel zijn er ruim vijftig vestigingen in Duitsland en Oostenrijk. Pommes Freunde verkoopt drie soorten friet: dikke patat, dunnere frietjes en zoete friet. Naast een beperkt aantal loaded fries, kan de klant bij Pommes Freunde kiezen uit de nodige sauzen, waaronder ook de Nederlandse Joppiesaus.
Nederlandse inspiratie
De nadrukkelijk Nederlandse toets bij Duitse frietconcepten is niet nieuw. Ruim twintig jaar geleden zorgden frietformules met een Nederlandse signatuur bij onze oosterburen voor een kortstondige hype. Het ging om concepten als Patat Store (gestart door een Duits-Rotterdamse ondernemer) en Frites Von Holland. Slechts enkele concepten slaagden erin stand te houden met meer meerdere vestigingen. Zo zijn in Düsseldorf nog altijd drie outlets te vinden van Fritten Piet, gespecialiseerd in Holländische Pommes.
In Bochum en Essen is Bram Ladage met drie standorte present.
Foto’s: promofoto’s Frittenwerk