Buckets met kipbitterballen van Kentucky Fried Chicken zijn voortaan verkrijgbaar bij de supermarkten van Albert Heijn. Het is het volgende frituurproduct in een lange reeks dat in de schappen van de foodretail belandt. De kroketten van Van Dobben en Kwekkeboom, Ras Patat en talloze andere snackiconen kwamen eerder al in de supermarkt terecht.
De zogenaamde oer-Hollandse kipbitterballen, die KFC vorig jaar zelf introduceerde, zijn vanaf gisteren te vinden in het diepvriesvak van Albert Heijn. Hiermee brengt KFC voor het eerst een product uit de restaurants naar de Nederlandse supermarkt. Er is keuze uit twee varianten: de Crunchy Kip Bitterballen en de Spicy Kip Zinger Bitterballen. De bitterballen, verpakt in buckets van 10 stuks, zijn te bereiden in luchtfriteuses.
Niet te stoppen ontwikkeling
“We hebben als vakvereniging in het verleden regelmatig onze vraagtekens gezet bij deze ontwikkeling,” zegt Frans van Rooij van ProFri. “De banden tussen de supermarkt en de horeca zijn inmiddels zo innig dat het tij zich niet laat keren. Overal om ons heen zien we nu crossovers tussen, om het in vakjargon te zeggen, foodservice en foodretail.”
Kans voor lokale producten
Volgens Van Rooij liggen er ook kansen voor frituurspeciaalzaken. Hij zegt: “We zien de laatste jaren dat supermarkten hun aandacht ook heel erg lokaal richten. Tijdens corona zagen we bijvoorbeeld supermarkten die restaurantkoks op de winkelvloer hun maaltijden lieten bereiden en verkopen. Veel frituurspeciaalzaken hebben specialiteiten uit eigen keuken waarvoor lokale supermarkten misschien wel belangstelling hebben. Ga dus eens praten met jouw lokale supermarktfranchiser.”
Van Rooij wijst erop dat supermarkten bovendien een heel andere functie hebben dan frituurspeciaalzaken. Van Rooij: “Supermarkten verkopen producten voor bereiding thuis. Het afhaalmoment bij cafetaria’s is gericht op gemak en direct genieten.”