De Met Goud Bekroonde Grillbikkel ligt in steeds meer cafetariavitrines. De door Marcel Norder van Snacksalon Schelp ontwikkelde snack is inmiddels via drie horecagroothandels verkrijgbaar. Uit de hele frituurbranche krijgt de initiatiefnemer positieve reacties.
“Dit is bijna een baan ernaast,” laat Marcel Norder aan de redactie van Frituurwereld weten. Het landelijk uitrollen van de Grillbikkel neemt veel van de tijd van de cafetariahouder in beslag. Maar het geeft hem ook veel positieve energie en het is leerzaam.
Inmiddels zijn er drie groothandels gevonden die de Grillbikkel distribueren. Dat zijn Bidfood, Horesca Lieferink en de online bestelgroothandel van Foods.nl. Er lopen nog contacten met andere grossiers. Landelijke verkrijgbaarheid is het doel. De keurslager (Van der Meer uit Roelofarendsveen) met wie Norder de snack heeft ontwikkeld, produceert de Grillbikkel op zijn productielocatie.
In de top 5
Bij zo’n 20 cafetaria’s is de kruidige snack van varkensvlees met blokjes kaas opgenomen in het assortiment. De laatste maanden heeft Snacksalon De Schelp er zelf 2500 van verkocht. “Hij staat nu al in onze top 5. We verkopen er zelfs meer van dan van onze kaassoufflés.” De Grillbikkel is uit de hand te eten als snack of op een pistolet.
Keurmerk
Sinds de snack in mei het keurmerk Met Goud Bekroond van het Nederlands Frituurcentrum ontving, kwam de media-aandacht op gang, vertelt Norder. Het persbericht dat daarover werd verstuurd, haalde eerst het Leidsch Dagblad en vervolgens het Algemeen Dagblad. Daarna kwam er landelijke media-aandacht op tv, radio en op sociale media.
Positief verhaal
Hoe verklaart Norder het succes? “Het persbericht kwam op een goed moment. We zijn met een positief en leuk verhaal over de horeca gekomen na al het nieuws over corona, energieprijzen en verpakkingen.” Van leveranciers uit de branche kreeg Norder via onder meer LinkedIn veel positieve reacties op de nieuwe cafetariasnack.
Wat is de volgende stap? Wordt de Grillbikkel de opvolger van de Mexicano in cafetarialand? “Ik zou het heel leuk vinden als hij straks in elke cafetaria ligt. De Mexicano komt uit 1984. Toen was ik nog niet eens geboren. Dus het is wel tijd voor een nieuwe snack.” Naast de fastservice, ziet de mede-eigenaar van Snacksalon De Schelp ook kansen voor de Grillbikkel op andere verkooppunten zoals tankstations (als snack), lunchrooms (op een broodje) of in cafés (op de borrelplank).
Marketing
De marketing wordt professioneel opgepakt. Cafetariahouders die de Grillbikkel verkopen, kunnen een bericht sturen als ze vermeld willen worden als verkooppunt op de Grillbikkel.nl website. Hier kunnen ze ook beeld- en promotiemateriaal downloaden uit de mediakit die door De Digitale is samengesteld.
Tekst: Bianca Roemaat. Foto: Grillbikkel.nl