Nieuwe producten komen en gaan. Maar wat zijn de stijgers en dalers in frituurzaken? Eerder dit jaar legde de redactie van Frituurwereld deze vraag voor aan een aantal ProFri-leden.
11 dingen die opvielen bij de antwoorden die wij kregen.
1. Loaded fries
Sinds de introductie van de loaded fries blijft deze combinatie van friet met een topping populair. Er zijn steeds weer nieuwe variaties. Dat geldt ook voor de kapsalon.
2. Lunch en broodjes
Nederland heeft een broodjescultuur. Cafetariahouders spelen steeds beter in op de broodjesmarkt. Niet alleen voor de lunch maar ook tijdens de avondspits pakken klanten vaker een belegd (stok)broodje mee voor het gezinslid dat even geen frietje wil. Ook het bezorgen van broodjes op bestelling blijkt voor een aantal ondernemers een goede omzetmaker.
3. Maaltijdsalades
De huzarensalade is al jaren op zijn retour. De maaltijdsalade lijkt zijn plek ingenomen te hebben. Deze krijgt meer en meer een prominente plek op de menukaart van frituurzaken. Een mooi alternatief voor vaste klanten die een paar keer per week langs komen en niet altijd willen snacken.
4. Glutenvrij en halal
Ook vaak gehoord: glutenvrije snacks zitten in de lift. Er is meer vraag naar bij de consument. Dit geldt ook voor halal-producten, zeker als je zit in een verzorgingsgebied met veel klanten met een islamitische achtergrond.
5. Kip is hip
We hebben het hier al meermaals vermeld: kip is hip. Allerlei snacks maar ook een kipkapsalon en andere varianten zoals hete kip, gooien hoge ogen bij de klant anno 2024.
6. Vegetarisch
De trend om geen vlees te eten dendert door. Het aanbod in veel frituurzaken is al vegetarisch maar het blijft groeien. Veganistisch (plantaardig) is voor veel ondernemers nog een brug te ver.
7. Uit eten en menu’s
Het is een bekend fenomeen. In tijden dat de kosten voor het levensonderhoud stijgen, gaan meer consumenten uit eten bij de cafetaria. De menu’s zijn in trek, zo horen we. Daarnaast zijn steeds meer frituurzaken sfeervol ingericht, zodat groepen en gezinnen met (kleine) kinderen er informeel uit eten kunnen gaan. Vaak ook wat luxer: een menu met een varkenshaasje of vergezeld van een glas wijn of een getapt streekbiertje. Veel cafetaria’s hebben inmiddels een drankvergunning. Verder is er vaak een serre of terras waar gasten kunnen vertoeven.
8. IJs en milkshakes
Steeds meer frituurzaken combineren hun aanbod met ambachtelijk schepijs, al dan niet zelf gemaakt. De vitrine met ijs blijkt een klantenmagneet én een verrijking van het aanbod naast het softijs en de milkshakes. Zo heb je voor elk wat wils.
9. Huzarensalade
Het is hierboven al gezegd: de huzarensalade ligt niet vaak meer in de vitrine. De doelgroep hiervoor zijn vaak senioren. Frituurzaken die ze zelf maken en er bekend om staan, hebben er vaak wel een paar in de koelcel liggen. Voor jongeren geen huzarensalade: bij deze doelgroep zijn de pokébowls en maaltijdsalades vaak meer in trek.
10. Snacks van vroeger
Het lihanboutje, het nierbroodje, de sitostick. Ze waren ooit populair in het snacklandschap. En nu zijn ze al jaren op hun retour. De frikandel en kroket zijn echte blijvers, maar dan vaak met nieuwe varianten. Daarnaast komen en gaan nieuwe snacks. Sommige zijn een paar weken hot en verdwijnen dan weer naar de achtergrond. De meeste ondernemers schrappen de producten zodra deze gaan slapen.
11. Familiezakken friet
Het afhalen van familiezakken friet is dalende. In plaats daarvan zijn de bestellingen meer gepersonaliseerd. Families bestellen (vaak via de website/ bestelsite) voor ieder gezinslid wat hij of zij persoonlijk lekker vindt. Dat kan een friet met een topping zijn maar ook een broodje of maaltijdsalade.
Tekst: Bianca Roemaat. Foto: bij cafetaria in Waalwijk, archieffoto UZM.