Ook al is het een eigen handelsnaam van McDonald’s, er zijn grenzen aan het exclusieve gebruik van het merk Big Mac. Deze opmerkelijke uitspraak deed het Europese Hof van Justitie. In de Europese Unie verliest McDonald’s voor kipburgers het alleenrecht op zijn eigen merknaam Big Mac.
Motivatie van de Europese rechter: bij McDonald’s Europa was de afgelopen vijf jaar géén sprake van een ‘regulier gebruik’ van de merknaam Big Mac voor kipproducten. “Aaneengesloten gebruik voor een periode van vijf jaar” is een harde eis die in Europa geldt in het merkenrecht. Van consequent onafgebroken merkgebruik was enkel sprake bij de bekende rundvlees-broodjes onder de naam Big Mac, aldus het Hof.
Ierse burgerformule
De zaak kwam aan het rollen door de Ierse burgerformule Supermac’s, een keten met 120 restaurants die sinds 1978 bestaat. Omdat McDonald’s geen aaneengesloten periode van vijf jaar kipburgers verkocht onder de naam Big Mac, diende Supermac’s het verzoek in om de merknaam ‘vervallen te verklaren’ voor kipsandwiches. Het Europese Hof heeft deze eis van de Ierse concurrent dus gehonoreerd.
“Concurrent wordt beperkt”
Voor Supermac’s was de zaak ook een principekwestie. McDonald’s legt veel merknamen vast zonder ze daadwerkelijk op reguliere basis te gebruiken. Volgens Supermac’s doet het bedrijf dit enkel en alleen om het concurrenten lastiger te maken. De Europese rechter is meegegaan in deze redenatie. Voor Supermac’s is de uitspraak ook van belang omdat het bedrijf buiten Ierland vestigingen wil openen. Mogelijk heeft het Ierse concern nu meer mogelijkheden om zijn achtervoegsel mac te gebruiken.
Door de uitspraak van het Europese Hof wordt een registratie bij het Europese merkenbureau feitelijk waardeloos. Het bureau bood McDonald’s namelijk in een eerder stadium wel merkbescherming voor Big Mac-kipburgers.
Foto’s: McDonald’s Canada en beeld uit reclameposter van Supermac’s.