Hoe relevant is de cafetaria voor de klant? Is het aantal gasten nog net zo groot als voorheen? Onder de noemer Relevantie publiceert Frituurwereld een reeks artikelen waarin deze vragen centraal staan. In deze eerste aflevering: Joep Leemans, algemeen directeur van Food Franchise Company (FFC) in Vianen, home of Kwalitaria.
door Ubel Zuiderveld
120 miljoen klanten per jaar, 446 gasten gemiddeld per week per cafetaria. Dat waren ruim tien jaar geleden de branchecijfers. “We zien de gemiddelde besteding jaar in jaar uit groeien,” zegt Leemans over de huidige tijd. “Dat is gebaseerd op de laatste paar jaar natuurlijk ook niet heel vreemd. Maar het is wel een trend die ik jaar in jaar uit terugzie.”
Wat zie je vergeleken met ruim tien jaar geleden?
Leemans: “De cijfers zien er heel anders uit. Bezorging stond toen nog niet eens in de kinderschoenen. Wij zijn in 2014 gestart en het was in 2023 al 40 procent van onze omzet. Dat geeft uiteraard vertekende beelden qua bezoekersaantallen.”
Kun jij recente bezoekcijfers geven?
Leemans: “In 2023 waren dat 3.437.030 tickets in de winkels en 1.145.403 tickets online bij 133 stores.”
Het effect van online en delivery is dus groot?
Leemans: “Dat heeft uiteraard impact. Inmiddels is dus 40 procent van onze totaalomzet online omzet. Bovendien is de ticketsize, de gemiddelde besteding, hoger online dan in de winkels. Het is weliswaar minder druk in de winkel zelf qua bezoekers, maar achter de bakwand is het veel drukker. Dat komt doordat bestellingen online en offline in negen van de tien gevallen door elkaar heen lopen.”
Volgens de laatste gegevens is één op de vijf cafetariabezoeken op zaterdag. Donderdag scoort als slechtste dag één op tien. Hoe is dat bij jullie?
Leemans: “Bij ons zien we een andere verdeling. Donderdag is sowieso niet de minste dag. Dat is de maandag. In percentages ziet het er bij Kwalitaria als volgt uit: vrijdag 22 procent, zaterdag 18.5, zondag 15.6, donderdag 13.9, woensdag 12.4, dinsdag 10.2 en maandag 7.3.”
Welke consumententrends zie je, bijvoorbeeld bij de leeftijd van gasten?
Leemans: “Ik vind het lastig iets over leeftijden te zeggen. We zien absoluut een toename in vega, vegan en plantaardig. Maar dat komt ook doordat wij daar tijd en aandacht aan schenken. En alles wat aandacht krijgt, groeit per slot van rekening. We zien ook een steeds groter wordende behoefte aan halal. Een categorie die in een paar jaar flinke stappen heeft gezet, is loaded fries ofwel frietje topping.”
Wordt het niet eens tijd voor een formule-benchmark?
Leemans: “Ja, het zou zeker interessant zijn om data van formules te vergelijken. Ik zou er wel benieuwd naar zijn. Maar ik vraag mij wel af of iedereen heel open zal zijn of kunnen zijn over zijn cijfers.”
Naschrift en oproep: Het is de enige vraag die ertoe doet: ben jij relevant voor de klant? Is dit het geval, dan komen de gasten wel. Voor deze serie ‘Relevantie’ houdt Frituurwereld.nl zich zeker ook aanbevolen voor informatie over de ontwikkeling van bezoekcijfers en bestedingen door de jaren heen bij zelfstandige cafetaria’s. Jouw bijdrage en opmerkingen kun je sturen naar redactie@frituurwereld.nl.
Foto’s: Food Franchise Company (FFC)