Sligro: “Volume onder druk, consument is terughoudend”

Actueel |
24 april 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Het volume van de horeca staat onder druk. Als gevolg van de gestegen prijzen besteden de klanten misschien wel meer, maar kopen ze minder. Marktleider Sligro stelt: “De consument is nog terughoudend met bestedingen, waardoor onze professionele klanten individueel minder volume inkopen op dit moment.”

De marktleidende horecagroothandel schrijft dit in zijn update over het eerste kwartaal van dit jaar. Weliswaar lag de omzet (652 miljoen euro) in de eerste drie maanden van dit jaar hoger dan begin 2023, maar het kan de druk op de volumes niet verhullen. Niet het aantal aankopen, maar de inflatie is nog bijna altijd een belangrijke drijver van de omzetstijging, net als in de horeca zelf.

“In Nederland nam de omzet met 3,8 procent toe, in lijn met de beweging die we ook in de markt zien. De aanwas van nieuwe klanten en uitbreiding van pakketten bij bestaande klanten verloopt goed,” aldus Sligro. “Maar de rolcontainers zijn gewoon minder goed gevuld,” zegt een woordvoerder van een andere groothandel.

“Risico dat gast wegblijft”

Of het volume in de horeca verder afneemt, zal deels afhangen van prijsverhogingen. ING Bank meldt in een recente analyse dat restaurants en cafés in de eerste drie maanden van dit jaar hun prijzen met gemiddeld 6 procent verhoogden. “De winstgevendheid van restaurants en cafés staat al langere tijd onder druk. Dit is te wijten aan de sterke concurrentie in de afgelopen jaren,” aldus ING. “Zo is het aantal horecazaken fors gegroeid. Ook de verplichte sluitingen tijdens de coronapandemie hebben de winstgevendheid onder druk gezet.”

ING stelt dat de horeca kan besparen door nog scherper in te kopen, minder voedsel te verspillen en kleinere porties te serveren. Wel waarschuwt de analist van de bank: “De prijs moet dan wel in verhouding zijn met de porties, anders bestaat het risico dat de gast wegblijft.”

Minder maaltijden bezorgd

Dat het volume afneemt, is ook bespeurbaar bij de maaltijdplatforms van Just Eat Takeaway (JET), het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Hoewel gespecificeerde Nederlandse cijfers niet worden verstrekt, nam wereldwijd het aantal bestellingen flink af. In het eerste kwartaal van dit jaar waren het er ruim 214 miljoen. Dat aantal ligt 6 procent lager dan begin 2023, toen de dalende tendens ook reeds bespeurbaar was. In Noord-Europa lag volgens JET het aantal bestellingen ongeveer een miljoen lager dan vorig jaar.

Vertrouwen blijft in de min

Overigens laat het vertrouwen bij de consument wel een lichte stijging zien. De index van deze CBS-graadmeter ligt weliswaar al vanaf eind 2019 consequent ruim onder de nullijn, maar steeg sinds begin dit jaar wèl van min-28 naar min-21 nu.

Wat voor consumenten geldt, geldt ook voor ondernemers: het economisch vertrouwen wil al tijden maar niet meer boven de rode streep komen. De horeca behoort tot de branches met ondernemers die het meest negatief zijn. Het vertrouwen van de horeca-uitbaters lag in januari op min-13,5. Sinds najaar 2023 ligt het al op ongeveer dit niveau.

Foto: Sligro Food Group

Meer over