Van alle lunchformules in ons land, is HEMA de populairste. Volgens een benchmark-onderzoek van bureau Multiscope onder 5000 Nederlanders, bezocht 32 procent van hen de afgelopen maanden de HEMA voor lunch- of koffieproducten, zowel voor afhaal als consumptie ter plekke.
De afgelopen 12 maanden trokken de vestigingen van de lunch- en koffieformules in ons land totaal bijna 9,2 miljoen bezoekers, aldus Multiscope. Het gaat om omgerekend 63 procent van de volwassen Nederlanders. Het aandeel afhaalbezoekers ligt volgens het onderzoek op 27 procent. 73 procent van de consumpties werd ter plekke genuttigd.
“Dunkin’ trekt afhalers”
Na HEMA volgen La Place (20 procent bezocht een vestiging), Bakker Bart (19), Starbucks (19) en Subway (12). “Het consumentengedrag varieert per koffie- en lunchketen,” aldus Multiscope. “Klanten van Coffeelovers, Brownies & Downies en Anne & Max consumeren hun bestelling vaak ter plaatse. Bezoekers van Dunkin’ halen juist voornamelijk bestellingen af.”
Locatie, locatie, locatie
Gevraagd naar de drijfveer van hun keuze, is bij veel consumenten de vestigingsplek van doorslaggevend belang. Multiscope: “Twee derde (66 procent) van de bezoekers kiest voor een koffie- of lunchketen vanwege de locatie. De locatie is hiermee het vaakst genoemd van alle keuzeredenen en dus het belangrijkst wanneer het gaat om het aantrekken van bezoekers.” De top 3 van drijfveren bestaat verder uit ‘gemak’ (59 procent) en ‘aanbod’ (56 procent).
Foto: HEMA