De Nederlandse fastservice, horeca en catering Nederland moeten in actie komen als ze nog meer willen inspelen op de wensen van de opkomende Generatie Z. Zo blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community dat in maart is gehouden.
Zo’n 63 procent van de 443 ondervraagden gaf aan er bewust van te zijn dat Generatie Z ofwel Gen-Z andere wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. De verschillen tussen de generaties worden vooral in fastservicebranche opgemerkt, daarna in de horeca, maar het minst in het segment catering.
Meer vegetarische gerechten
Van de deelnemende foodverkopers aan het onderzoek heeft slechts 27 procent het menu of assortiment (gedeeltelijk) aangepast voor Gen-Z. De aanpassingen die het meest worden gedaan zijn meer vegetarische of veganistische gerechten op de kaart (55 procent), meer gezonde en voedzame keuzes aanbieden (36 procent) en meer aandacht voor duurzame ingrediënten (33 procent).
Gemiste kans
Van de respondenten die nog geen aanpassingen hebben gedaan aan hun menu of assortiment, overweegt slechts 9 procent dit binnen één tot twee jaar toch alsnog te doen. Dit is volgens GROUP7 een gemiste kans met het oog op de groeiende invloed van Gen-Z en hun toenemende budget voor eten den drinken buitenshuis.
Stappen zetten
In 2030 zal meer dan de helft van de volwassenen in Nederland tot Generatie Z behoren. Zij zullen volgens de Foodshopper Monitor 2024 van FoodService Instituut Nederland een groter deel van hun inkomen aan eten en drinken buitenshuis uitgeven dan alle andere generaties. Wie aan de behoeftes en wensen van deze consumenten wil voldoen, moet dus nu in actie komen en extra stappen zetten, aldus GROUP7.
Foto: iStock, Jose Carlos Cerdeno