De omzet van cafetaria’s groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 3 procent. Dit blijkt uit een analyse van bureau More2Market en platform Next to Food (NTF). De prijsverhogingen in de frituurbranche stabiliseren zich.
De omzetgroei komt de eerste drie maanden van 2024 opnieuw vooral op het conto van online geplaatste deliverybestellingen. De toonbankomzet nam toe met maar één procent, terwijl online en via apps de omzet ruim 8 procent hoger lag ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.
Fors online aandeel
Volgens More2Market en NTF ligt het aandeel van online bestellingen nu op ongeveer 30 procent van de totale cafetariaomzet. In hoeverre dit forse percentage de winstgevendheid van bedrijven ondergraaft, is onbekend. De laatste maanden getuigt een toenemend aantal frituur- en fastfoodondernemers van het geringe rendement dat gemiddeld genomen met deliverybestellingen wordt behaald.
“In vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar ligt de totale omzetgroei van 3,1 procent aanzienlijk lager dan de prijsontwikkeling,” aldus de analyse. “De omzettoename van 8,2 procent online ligt juist vrijwel gelijk aan de ontwikkelingen van de prijzen.” Tot op heden blijft in 2024 de prijsontwikkeling van cafetaria’s echter stabiel, na twee jaar van significante prijsstijgingen.
Omzet snacks en milkshakes
Over de afgelopen twee jaar schrijft More2Market: “Gemiddeld is de prijs van friet per portie in de afgelopen twee jaar met 15 procent jaarlijks gestegen. De prijs ging in twee jaar van rond de 3 euro naar rond de 4 euro.” Het gaat hierbij trouwens om een standaard-portie friet mèt mayonaise of fritessaus.
Het bureau stelt verder: “Snacks zoals frikandellen en hamburgers en ook cola zijn sinds 2022 gemiddeld minder dan 10 procent per jaar in prijs gestegen.” De totale frietomzet blijft op niveau, de snackomzet loopt volgens de marktanalyse terug. Volgens More2Market daalde ook de milkshake-omzet. “Het eerste kwartaal van 2024 was geen goede periode voor milkshakes. Ze vormen nu slechts 30 procent van de drankenomzet uitmaken, vergeleken met bijna 40 procent eerder. Deze daling in omzet wordt gecompenseerd door de groei van de frisdrankverkoop.”
Foto: archief FFC Kwalitaria