Big Snack is niet meer. De softe actieformule van Sligro is de afgelopen maanden stilletjes een zachte dood gestorven. Ook Sligro’s hardere cafetariaformule Plaza is getalsmatig geen schim meer van wat het was. Er resteren nog 33 vestigingen.
Het webadres Bigsnack.nl is nu rechtstreeks gekoppeld aan Plazacafetarias.nl. Ondernemers die nog waren aangesloten bij Big Snack, gingen solo verder. Maar ze behielden in veel gevallen online hun naam: Big Snack gevolgd door de eigennaam van het bedrijf.
Effect van Franchisewet
Softe actieformules van grossiers, zoals Big Snack, ontstonden veelal in de jaren 1990. Echter: door de nieuwe Franchisewet zijn dergelijke losse samenwerkingen onder één logo eigenlijk niet meer mogelijk. Formules rest eigenlijk nog slechts twee keuzes: doorgaan als ouderwetse filiaalbedrijf óf hardere franchisecontracten. Een formule als AnyTyme (Hanos) maar ook andere concepten kozen voor het laatste. Sligro koos bij Big Snack dus voor optie drie: volledige ontmanteling.
“We willen weer groeien”
In 2020 barstte Sligro nog van de ambitie met zijn cafetariaformules. “Sligro wil weer groeien met Plaza en Big Snack,” schreef vakblad Misset Horeca naar aanleiding van een bijeenkomst met aangesloten ondernemers. Een jaar geleden telde Big Snack nog 35 vestigingen. Maar aan de ontmanteling van de actieformule werd toen al gewerkt.
Ooit 155 vestigingen
Big Snack was oorspronkelijk een merk van de ZNAF, een fabrikant van frituurovens. Nadat de producent failliet ging, nam groothandel Sligro de merknaam over. Op voorspraak van toenmalig topman Abel Slippens werd Big Snack in 1996 als een softe actieformule in het leven geroepen. “We worden nummer twee op Snackkoeriers Ranglijst,” zei de formulemanager in 1997 in een interview met het toenmalige vakblad.
Hoewel Big Snack de numero 2 positie in de lijst met grootste fastfoodformules van Nederland niet bereikte, behoorde het op zijn hoogtepunt met 155 vestigingen wel tot de tien grootste fastfoodconcepten van ons land. Zelfs in 2007 werden nog 150 vestigingen geteld, maar in de periode 2012-2014 daalde het aantal outlets onder de honderd. In de jaren daarna verliep de neergang nog rapper.
Beeld: logo Big Snack, Sligro Formules