FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht voor dit jaar een matige omzetgroei voor het segment fastservice. Uit recente cijfer-updates van het FSIN blijkt dat de groei voor fastfoodrestaurants, snackbars en lunchrooms volgens het kennisinstituut beperkt zal blijven tot 3,2 procent.
De omzet van de duizenden snackbars, fastfoodrestaurants, lunchrooms en andere ‘snelle foodservicebedrijven’ zal in 2024 naar taxatie van het FSIN uitkomen op 3,76 miljard euro.
“Buitenlands moederbedrijf”
Het FSIN deelt snackbars en fastservice in bij het hoofdsegment gemak. Hiertoe behoren ook onder meer de shops van tankstations, restauratieve voorzieningen in winkelcentra én outlets op treinstations en andere vervoerslocaties.
Het instituut schrijft over het segment gemak: “De sterkste groeiers in fastservice en foodservice in vervoer hebben een buitenlands moederbedrijf. Zij nemen afstand van Nederlandse multi-unit concepten. Voor zelfstandige cafetaria’s, grillrooms en koffiezaken blijft ruimte bestaan, maar die wordt beperkter. Schaalvergroting en concentratie missen hun effect niet.”
“Fastservice bleef achter”
Het FSIN stelde ook zijn cijfers van vorig jaar definitief vast. De totale omzet van buitenshuis eten en drinken in de horeca en de rest van de foodservice groeide ten opzichte van 2022 met ruim 12 procent naar 21, 3 miljard euro.
Het segment fastservice bleef hierbij qua groeicijfer achter met een plus van 8,7 procent. Totaal behaalden de fastservicebedrijven vorig jaar een omzet van ruim 3,6 miljard euro. Dat is inclusief onder meer Amerikaanse fastfoodmerken, snackbars (circa 1,1 miljard), lunchrooms, ijssalons en shoarmazaken. Het FSIN wijst er opnieuw op dat veel horeca kampt met krimpende marges door hoge kosten en achterblijvende prijsverhogingen.
Foto: archief ubelski