Smits Uien in Den Haag en branchegenoot Mol Fresh Food in Putten gaan samen. De twee familiebedrijven kennen een vrijwel identieke historie. De familie Smit zit sinds 1948 in de groente- en uienhandel, de familie Mol zelfs een jaartje langer.
“Over drie jaar snijdt geen cafetariahouder zelf nog zijn uien,” zei Jan Smit in 1994 in een interview met het toenmalige vakblad Snackkoerier. En zo is het gegaan, want de branche stapte massaal over op convenience-uien. Uit de VS en zelfs Taiwan kwamen destijds uienspecialisten kijken in Den Haag hoe daar machinaal uien werden gesneden en vervolgens luchtdicht verpakt.
“Versteviging van positie”
In het persbericht dat Smits en Mol verspreidden, staat te lezen: “Gezamenlijk hebben onze twee familiebedrijven meer dan 150 jaar ervaring in het verwerken van uien. Deze fusie markeert het begin van een mooie samenwerking. Door de handen ineen te slaan willen Smits Uien en Mol Fresh Food hun fundament als allround leverancier van gesneden uien voor de industrie en foodservice verder verstevigen.”
Smits Uien is met name in de cafetariasector van oudsher sterk vertegenwoordigd. Het bedrijf ontzorgde de snacksector met gesnipperde uitjes voor de frikandel speciaal en de friet speciaal. Maar ook de haringbranche groeide uit tot een belangrijke afnemer.
Foto: promofoto Smits Uien, Christian Fielden