De meeste ondernemers in de horeca en fastservice veranderen hun menukaart zo’n één tot drie keer per jaar. Seizoensproducten en nieuwe trends zijn daarvoor de inspiratiebron. Zo blijkt uit het jaarlijkse menukaart-onderzoek van de GROUP7 Professional Community.
Belgische restauranthouders blijken hun menukaart vaker te wijzigen dan die in Nederland. Een percentage van 12 procent zegt zelfs de kaart acht tot veertien keer per jaar aan te passen. In Nederland is dat een groep van slechts 5 procent.
Voor het onderzoek zijn in februari 2024 foodprofessionals uit de sectoren fastservice, horeca en catering ondervraagd. Dat waren zowel Nederlandse (443) en Belgische (321) respondenten. 19 porcent van de ondervraagden in Nederland kwam uit de fastservice.
Met de seizoenen mee
In beide landen verandert een bijna gelijk percentage van de ondervraagden het menu met vier keer per jaar, met de seizoenen mee (Nederland: 23 procent en België: 22 procent). De meeste Nederlandse foodprofessionals (30 procent) wijzigt het assortiment of menu één tot drie keer per jaar. In beide landen zegt 18 procent de menukaart nauwelijks tot nooit aan te passen.
Trends
Als reden voor het aanpassen noemt 57 procent van de Nederlanders en 58 procent van de Belgen de seizoensproducten als leidraad. Daarnaast zijn nieuwe trends (34 procent in Nederland en België 28 procent) een drijfveer. In België heeft 38 procent een voorkeur voor afwisseling in het menu, tegen 30 procent in Nederland.
Verkrijgbaarheid
Wie stelt het assortiment samen? Dat blijkt in de fastfoodsector vooral door de eigenaren (70 procent) te worden gedaan. Bij de horeca en catering is dat percentage 43 procent. Daarnaast blijkt dat informatie over de verkrijgbaarheid van producten het belangrijkste is voor de samenstellers van de menukaart, gevolgd door kostprijsberekening en trends. GROUP7 houdt jaarlijks dit menukaartonderzoek. Wie benieuwd is, kan een samenvatting aanvragen.
Hier kun je het onderzoek aanvragen.
Foto: Group7