Vanwege hoogte fee: “Wij stoppen met Thuisbezorgd.nl”

Actueel |
8 maart 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

“Wij stoppen vanaf 1 maart met Thuisbezorgd.nl in verband met hoge percentages. Bestellen kan via onze eigen website.” Met een groot spandoek op de gevel verkondigde het Arnhemse Eethuis Geitenkamp dat via het platform voortaan geen kapsalons, pizza’s en pasta’s meer kunnen worden besteld.

De commissie van Thuisbezorgd.nl ligt sinds anderhalf jaar op 14 procent. Gemiddeld zetten Nederlandse restaurants via het platform 120.000 euro om aan bezorggerechten. Dit betekent: bijna 17.000 euro commissie per jaar, maar daar komen nog de nodige vaste kosten bij.

Het Arnhemse eethuis zegt bij RTV Gelderland zo per saldo op wel 20 procent uit te komen. Vanwege de inflatie en verhoging van de verkoopprijzen, stijgt bovendien het absolute bedrag sterk. Thuisbezorgd.nl verrekent dit automatisch met binnengekomen betalingen van online bestellingen.

“Geen vertrektrend”

Tel hierbij 30 procent inkoopkosten op en de directe personele kosten van de bezorging: de uiteindelijke marge via Thuisbezorgd.nl laat dan volgens menige ondernemer sterk te wensen over. Hoewel het precieze aantal onbekend is, lijkt dit alles voor een toenemend aantal restaurants en cafetaria’s de reden om het platform te verlaten. Volgens een media-reactie van Thuisbezorgd.nl is er echter momenteel geen sprake van een vertrektrend.

“Het bedrag dat bedrijven afdragen aan Thuisbezorgd is niet zelden hoger dan hetgeen ondernemers zelf verdienen,” zegt Frans van Rooij van vakvereniging ProFri. “Het verschil wordt bij sommige bedrijven steeds groter, mede door alle gestegen kosten. Maar veel bezorgrestaurants zijn ondertussen steeds afhankelijker geworden van Thuisbezorgd. Als de omzet via het platform weg valt, kán dat hun hele bedrijf dus in de problemen brengen.” Van Rooij raadt bezorgrestaurants om ervoor te zorgen dat consumenten vaker bestellen via eigen apps of websites.

Bij RTV Gelderland zegt de ondernemer die Thuisbezorgd.nl verliet: “Ik heb nu een eigen bezorgservice. Klanten kunnen telefonisch of via de website bestellen. Eerlijk gezegd, mijn omzet is sindsdien gehalveerd. Maar doordat ik niet meer al die kosten van Thuisbezorgd heb, houd ik veel meer over.”

Beter resultaat JET

Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, behaalde in 2023 een beter financieel resultaat, hoewel het aantal bestellingen daalde. Het zogenaamde operationele resultaat van JET kwam uit op 324 miljoen euro. Reden: gedwongen door inflatie moesten bezorgrestaurants hun verkoopprijzen verhogen. Omdat de commissie een vast percentage is, stegen per saldo dus de absolute inkomsten van JET.

Foto: newsroom Just Eat Takeaway (JET)

Meer over