De Amerikaanse fastfoodformule Dunkin’ heeft nieuwe menu-items geïntroduceerd voor het ontbijt én voor consumenten die onderweg zijn. Het gaat daarbij om energiedranken en ontbijtsnacks. Zo meldt RestaurantBusiness.
Met de nieuwe ijs-energiedrank (SPARKD’ Energy) wil Dunkin’ haar klanten een energieboost geven om de dag goed te kunnen starten. Volgens RestaurantBusiness bevat het nieuwe drankje verschillende vitamines en mineralen. Er zijn twee smaken: Berry Burst (mix van frambozen en aardbei) en de Peach Sunshine (perzik- en lychee).
Daarnaast lanceert de fastfoodketen een espressodrankje, de Churro Cinnamon Latte. Deze koffie met kaneel- en vanillesmaak is zowel warm als koud te verkrijgen.
Drie ontbijtsnacks
Tegelijk met deze ontbijtdranken zijn drie nieuwe ontbijtsnacks geïntroduceerd: de empanada, de churro donut en de banana chocolate chip bread (bananenbrood). Met deze producten speelt Dunkin’ in op de ontbijtmarkt en de consument die onderweg is. Het formaat van de snacks is daarom handzaam en het smaakprofiel van de Churro Donut zou zelfs afgestemd zijn op dat van de nieuwe lattekoffie.
Aandeel energiedranken groeit
Het aandeel van energiedranken bij verschillende koffieketens groeit snel. Zo heeft koffieketen Dutch Bros in de VS een merklijn genaamd Blue Rebel, die nu goed is voor 24 procent van de omzet. Tim Horton en Biggby Coffee hebben ook de eerste stappen op de markt van energiedranken gezet.
CosMc’s en Taco Bell
Ook fastfoodketens die niet op koffie gericht zijn, doen mee aan de trend. Toen McDonald’s nieuwe proefconcept CosMc’s in december 2023 van start ging, waren er de Sour Cherry Energy Slush en Blueberry Ginger Boost. Taco Bell lanceerde afgelopen herfst een energiedrankje.
Een andere ontwikkeling in de USA is het ontwikkelen van menu-items die de hele dag onderweg te eten zijn. Naast de zoete ontbijtsnacks van Dunkin’ heeft Taco Bell onlangs een empanada geïntroduceerd. Franchisenemers van McDonald’s roepen op tot de terugkeer van de Snack Wrap.
Mijlpaal in Lelystad
In ons land viert Dunkin’ de komende week een internationale mijlpaal. Maandag opent een nieuwe vestiging in Lelystad. Het is het tienduizendste restaurant van het Amerikaanse moederbedrijf Inspire Brands, dat naast Dunkin’ meer formules in zijn portfolio heeft. De eerste honderd bezoekers die in Lelystad een doos met twaalf donuts kopen, krijgen een jaar lang elke week zes donuts gratis. Dunkin’ maakte in Nederland in 2017 een herstart. Inmiddels zijn er 55 outlets.
Foto: Dunkin’